Skip to main content

Auteur Topic: Stoppen met snijden, zelfbeschadiging, automutilatie

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010
Pas op! Het kan triggerend werken.

Er zijn veel jongeren (ook ouderen!) die zichzelf opzettelijk beschadigen. Ze hebben zo daar hun redenen voor, heel vaak omdat ze problemen hebben.
Automutilatie (zelfbeschadiging) is verslavend omdat er een stof in je hersenen vrijkomt: endorfine, die zorgt ervoor dat je je gelukkig voelt of euforisch.
Probeer iemand te helpen die zichzelf automutileert (beschadigd) om te stoppen door erover te praten met diegene bijvoorbeeld.
Als jij wilt stoppen met zelfbeschadiging bedenk dan waarom je wilt stoppen. (schijf het bijvoorbeeld in een reactie hieronder)
De reden waarom jij jezelf beschadigd is afhankelijk van de methode die erbij past om te stoppen met zelfbeschadiging.
Bijvoorbeeld: je beschadigd jezelf omdat je jezelf wilt straffen. Straf jezelf dan liever met een afwas of een vervelend klusje in huis die je moet doen of een grote schoonmaak.

Wat in ieder geval stap 1 om te stoppen met zelfbeschadiging is om te beseffen dat het gedrag niet gezond is. Misschien dat je stemmetjes in je hoofd krijgt: "Bij mij is het niet zo erg het is maar mijn huid." "Ik kras niet zo heel diep." "Het valt wel mee." Maar dat zijn allemaal stemmetjes om je verslaving in stand te houden.
Als je de neiging hebt om jezelf te beschadigen is je kwetsbaarheid aan het woord en niet jij.

Hier zijn nog wat tips:
- Mijdt gebeurtenissen die ervoor zorgen dat je jezelf gaat beschadigen!
- Schijf je gevoelens op in een dagboek.
- Laat koud water over je armen stromen. (dit zorgt ervoor dat je armen daarna een beetje gaan gloeien dat lijkt op automutilatie)
- Schrijf een positieve brief naar jezelf met alles wat je goed aan jezelf vindt!
- Kijk naar foto's toen je een baby was. Of maak foto's waar je heel gek op kijkt.
- Zeg positieve dingen tegen jezelf in de spiegel.
- Knijp hard in een stressbal.
- Zet muziek op die bij de stemming past. Let op! Als je je slechter gaat voelen door de muziek zet het dan direct af! Of: zet muziek op waar je blij van wordt\ kalmeert.
- Maak een kalender met allemaal stickers op de dagen dat je niet automutileerde.
- Praat er met iemand over. Zeg hoe je je voelt wat er in je omgaat waarom je jezelf wilt beschadigen.
- Zorg ervoor dat je niet alleen bent, ga bij je ouders zitten of bij vrienden, bel ze op klets met ze.
- Zoek afleiding ga sporten, eet chocolade (daarvan komt het stofje endorfine ook vrij in je hersenen!)
- Huil je gevoel eruit als je verdriet hebt. Mopper hardop, schreeuw of praat hardop.
- Sla tegen een boksbal of kussen.
- Koop een pop en maak die stuk door het gene te doen wat je altijd doet als je automutileert.
- Lees vrolijke dingen of schrijf vrolijke dingen.
- Zet harde muziek op en ga dansen.
- Benoem je gevoel. Ik voel me: ....... Omdat dat ernet gebeurd is.
- Maak een (moeilijke) woordpuzzel.
- Ga met rode viltstift over je huid en laat het eruit zien als wonden. (Niet in de wonden!!! en zorg ervoor dat het geen giftige viltstif is.)

Als die tips nog niet zo helpen en je kan je neiging niet meer onderdrukken dan kan je nog bijvoorbeeld in de plaats van een mes, ijsblokjes pakken en die tegen je pols houden (brengt geen littekens mee)
Je kan bijvoorbeeld ook een elastiekje tegen je pols aan slaan want daar krijg je ook geen littekens van.

Hier zijn nog wat sites die je kunnen helpen om te stoppen:
http://www.automutilatie-site.nl/
http://www.zelfbeschadigingondercontrole.nl/

Waarschuwing

In ieder geval raad ik iedereen af om ooit te beginnen met zelfbeschadiging! Het maakt alleen maar lelijker in de plaats van mooier.
Opgegeven moment ben je afhankelijk van de stof endorfine en je komt misschien nooit meer van de verslaving af!
Je krijgt er lelijke littekens van en heel veel mensen begrijpen het niet en die lachen degene die zichzelf beschadigd alleen maar uit.
Er word over het algemeen heel slecht omgegaan met zelfbeschadiging.
Je word ook vaak uitgemaakt voor: 'aandachtrekker', 'aansteller' of 'emo'.
Maar trek je er niks van aan, de mensen die jou voor dat alles uitmaken begrijpen het zelf helemaal niet.

Help ik heb littekens!

In de winkel is er littekencréme verkrijgbaar.
- Biodermal littekencréme deze créme mag je pas opsmeren als de wond dicht is.
- Calendulan créme: mag je opsmeren bij lichte verwondingen als de wond nog niet dicht is.

- Je kan naar de plastic chirurgie gaan om je littekens te laten verwijderen.
- Door te gaan zonnen of in de zee te zwemmen verdwijnen littekens ook meer.


Plaats bij de reacties hieronder geen  tips die zelfbeschadigend zijn. De tips die ik heb geplaatst zijn niet zelfbeschadigend.
  • IP logged
« Laatst bewerkt op: 07-05-2013, 22:57 door meisjegevoel »
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Goed stuk meisje, bedankt.
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

M

Myanna

Het is zeker goed stuk,
en ook goeie tips.
Alleen is het heel moeilijk om ermee testoppen.
Zelf sneed ik mezelf ook, mij is het wel gelukt om ermee testoppen.
Dus ik geloof dat iedereen het kan!
  • IP logged

f

femke

Ik heb vroeger ook zulke dingen gedaan,
het belangrijkste is van het aan iemand te vertellen. Dit is de eerste en belangrijkste stap
  • IP logged

_

_xDeb

waarom ik wil stoppen:
-ik wil geen reacties,wil niet dat het iemand ooit ziet
-ik wil geen littekens
-gewoon geen verslaving , ik had nooit gedacht dat zoiets echt zo hard verslavend is..

gisteren zei een meisje op school er iets over, dat deed echt pijn.
thuis heb ik een boksbal hangen, zal zeker de tip eens uitproberen

p.s dit is echt een heel goed topic !!

  • IP logged

G

Gabbo

ik heb zelf ook gedaan zo erg dat het leek op brandwonden.
Maar ik ben nou al bijna een jaar niet meer gedaan.
Maar de drang om het te doen word heel groot. Maar als ik het nog eens zou doen staat er veel dingen op het spel
  • IP logged

A

Ashley-16

Mijn nichtje weet niet hoe ze moet stoppen,ze snijd op der pols of hand.....volgens mij zit ze er ver in (sinds overlijden van gaar dierbaarste)
  • IP logged

C

Chanel

Ik heb je stuk gelezen , En k ga die tips van je proberen !
Maar , ikkan er neit met mensen over praten , zoals je al had gelezen ben ik daar niet goed in..
Dusja,

 :-*
  • IP logged

B

Boo

hey,
ik was een tijdje gestopt met snijden.
een goede vriend had me geholpen.
ik vind hem heel leuk.
maar nu heeft hij een vriendin waarmee hij van alles doet.
dat was afgelopen weekend ook.
ik kon het niet meer aan, en snee mezelf weer.
ik... ik baal er heel erg van.
maar ik kon niet anders  :(

maar ik ben wel heel bij met dit topic.
ik ga er zeker wat mee doen!!
SUPER BEDANKT!!
  • IP logged

  • ***
  • Oude Bekende
  • Berichten: 75
  • Vrouw - 27 jr
  • Aangemeld: jun 2011
ik ben twee maand gestopt met snijden maar ben sinds vandaag terug begonnen omdat ik probeerde stoppen met een vriend van me
het lukte me 2 maand ja maar de drang werd te groot dus ik begon weer want ik werd te agressief en mocht door mijn gedrag niet meer buiten naar mijn vrienden :(
dus ik ben maar terug begonnen snijden xs

groetjes Liin_
  • IP logged

m

maraa

@ Liin_
Hoe komt het dat je weer agressief werd? Komt dat door gevoel van controlleloosheid of iets? (hoeft natuurlijk niet te antwoorden als je niet wilt.
2 Maanden is al heel wat, echt waar. Zijn er andere dingen waar je agressie in kwijt kan? (misschien iets van drummen of ander muziekinstrument, gaan sporten, misschien zelfs mediteren)
Ik denk dat het het handigste is als je iets vind waar je je emotie in kwijt kan (al is het maar een beetje)
sterkte

xxx
  • IP logged

  • ***
  • Oude Bekende
  • Berichten: 75
  • Vrouw - 27 jr
  • Aangemeld: jun 2011
ik werd agressief omdat ik niet meer kon snijden enz maar het ging goed omdat ik me kon uitleven in het roken
maarja moest het telkens verstoppen voor mijn ouders want mag niet roken van hen xs
ik rook al meer dan een jaar en ik wil niet stoppen xs xx
ik ben moeten stoppen anders mocht ik hellemaal niet meer buiten uit huis maar af en toe rook ik eens van mijn vrienden xx
  • IP logged

m

meisjex

Hay,

Ik deed vroeger ook aan snijden, ik voelde me dik, vies en lelijk.
Als ik dan alleen thuis was, en ging douchen, sneed ik mezelf.
Voor alle meiden die zichzelf ook verwonden: 'HET HEEFT GEEN ZIN'
Ik ben bijna dood geweest, zovaak geprobeerd mijn aders door te snijden.
En wat had ik berijkt?
Geen vrienden meer over, ruzie in mijn familie, begon aan de drugs..
Geloof me, zelfbeschadiging gaat verder en verder..
stop, voor het te laat is.

Ik ben gestopt, om het aan een 'vriendin' te vertellen.
Nouja.. Vrienden was ik verloren, 'ex' - vriendin om zo te zeggen.
We zijn samen naar mijn mentor geweest.
Mijn ouders weten het, ik liep rond bij de psiegiater.
Nu ben ik zo slim om mezelf niet meer te snijden,
meiden of jongens, zoek hulp! Je bent niet alleen, nooit.

Groetjes meisje.  :-*
  • IP logged

x

xlyssa

Ik doe het ook, eerder meer maar nu steeds minder.
Ik probeer er vanaf te komen maar het lukt niet echt.
Bedankt voor de tips!
  • IP logged

L

Liss

vind dat dit topic wel een upje verdient..  ::)
  • IP logged

 
SimplePortal 2.3.7 © 2008-2024, SimplePortal