Skip to main content

Auteur Topic: pil.

x

xonzekermeisjex

pil.
OP: 02-11-2014, 20:26
Hallo iedereen..
Ik heb een vraagje.
Ik heb al een jaar en wat maanden een vriend van 17 en ik ben 14 (wordt dizo'ar nog wel 15).
We zijn er al wel zo'n beetje aan toe maar ik vraag me af, is het veilig met alleen een condoom? En als je de pil bij je huisarts opvraagt (met zwijgplicht voor mn ouders) krijg je daar dan een rekening van thuis gestuurd? Anders weten ze zo wat ik doe.
Hij is trouwens heel lief en wacht echt tot ik er klaar voor ben.
Kan iemand mn vraag beantwoorden?

Mvg. Onzeker meisje.
  • IP logged

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Re: pil.
#1: 02-11-2014, 21:45
nee, er komt geen rekening thuis
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010
Re: pil.
#2: 03-11-2014, 06:35
Ja, je kan een rekening krijgen als je niet zegt dat je het niet wilt. En je ouders moeten toestemming geven tot je 16e.
Het beste kan je even liegen tegen je ouders dat je veel last heb van je menstruarie als je aan de pil wilt.
  • IP logged
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

f
  • ***
  • Oude Bekende
  • Berichten: 27
  • life is too short to wait
  • Vrouw - 24 jr
  • Aangemeld: okt 2013
Re: pil.
#3: 09-11-2014, 22:01
Zoizo krijg je geen rekening thuis aangezien dit tot je 18e word vergoed.
Ik had ook geen toestemming nodig van me ouders maar kan zijn dat dit per huisarts anders is.
En ander idd even liegen tegen je ouders
  • IP logged

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 175
  • Vrouw - 28 jr
  • Aangemeld: nov 2011
Re: pil.
#4: 13-11-2014, 19:55
Zoizo krijg je geen rekening thuis aangezien dit tot je 18e word vergoed.
Ik had ook geen toestemming nodig van me ouders maar kan zijn dat dit per huisarts anders is.
En ander idd even liegen tegen je ouders

Ik kreeg wel een rekening (in mijn mail), tot je 21e wordt het vergoed maar je moet voor de eerste keer dat je nieuwe medicijnen gebruikt tegenwoordig ongeveer 6 euro betalen (iets met verandering van financiering). Als je 14 bent wordt dat volgens mij gewoon naar je ouders gestuurd.
  • IP logged

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010
Re: pil.
#5: 14-11-2014, 09:30
Ik denk dat dit topic wel laat zien dat het erg verschilt hoe huisartsen ermee omgaan.
Eigenlijk is de regel dat je ouders voor medicijnen toestemming moeten geven tot je 16e. Maar ik kan me wel indenken dat sommige daarvan afwijken.
  • IP logged
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 328
  • Vrouw - 28 jr
  • Aangemeld: okt 2013
Re: pil.
#6: 14-11-2014, 22:09
Dus word je vergoed of moet je eigenrisico? Ben nu beetje in de war. Ik ben nu negetien beteked dat het niet vergoed word voor mij? Ik heb basis pakket zeg maar XD word dat ook vergoed als je basis hebt? Hmm..
  • IP logged

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010
Re: pil.
#7: 14-11-2014, 22:20
Sommige pillen worden vergoed. Dit zou je moeten navragen... Per verzekering is het verschillend.
Ik heb zelf een pil nu die niet vergoed wordt maar ik heb dan ook 0 bijwerkingen. Daarin moet je natuurlijk ook je keuze maken.

Volgens mij werd Yasmin vergoed bij de meeste. En zo zijn er nog meer pillen...
  • IP logged
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 175
  • Vrouw - 28 jr
  • Aangemeld: nov 2011
Re: pil.
#8: 15-11-2014, 13:26
De standaard pil wordt over het algemeen tot je 21e vergoed. Het kan natuurlijk zijn dat die voor jou niet werkt of vervelende bijwerkingen geeft. Dan is soms een optie om een niet-vergoede pil te nemen. Na je 21e wordt de pil alleen vergoed met een aanvullende verzekering (waar de pil ook in staat). Je moet wel bij ieder nieuwe medicijn 1x een euro of 6 betalen als service kosten ofzo.
  • IP logged

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Re: pil.
#9: 15-11-2014, 14:25
Volgens mij wordt er in dit topic een klein dingetje over het hoofd gezien.
Anticonceptiemiddelen vallen voor minderjarigen inderdaad onder de basisverzekering.

Maar anticonceptiemiddelen zijn medicijnen, en deze vallen altijd onder het eigen risico.
Is het eigen risico voor dit jaar nog niet volledig opgebruikt (voor 2014 € 360) dan volgt er dus alsnog een rekening.
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 175
  • Vrouw - 28 jr
  • Aangemeld: nov 2011
Re: pil.
#10: 15-11-2014, 14:54
Klopt, hoewel ik nog nooit een andere rekening gehad heb dan die van 6 euro.  ???
  • IP logged

x

xonzekermeisjex

Re: pil.
#11: 15-11-2014, 15:03
Is het ook veilig met alleen een condoom ?
Want heb geen zin om zwanger te raken op m'n 15e :ownzed:
  • IP logged

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Re: pil.
#12: 15-11-2014, 17:28
Op je 15e ?
Volgens mij heb je dan een verkeerde geboortedatum opgegeven bij je registratie, ik zal hem zo eventjes aanpassen :)

Het is natuurlijk niet voor niets dat er altijd gezegd wordt: Ga dubbeldutch.
Een condoom kan scheuren of afglijden, in dat geval kan je alsnog zwanger worden, ondanks een voorbehoedsmiddel.
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

x

xonzekermeisjex

Re: pil.
#13: 15-11-2014, 17:31
Nou ik ben nog 14 maar word bijna 15.. Vandaar
  • IP logged

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010
Re: pil.
#14: 15-11-2014, 18:29
Is het ook veilig met alleen een condoom ?
Want heb geen zin om zwanger te raken op m'n 15e :ownzed:
Dat is niet 100% veilig.

Als het trouwens een keer gebeurd als je je zorgen maakt of dat er iets met het condoom gebeurd kan je een morning afterpil halen. Ik heb in de bijsluiter gelezen dat dat minder veilig is dan de pil dus je kan beter gewoon aan de pil beginnen dan de noodpil achteraf nemen.
  • IP logged
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

 
SimplePortal 2.3.7 © 2008-2024, SimplePortal