Skip to main content

Auteur Topic: TV-programma over auto-mutilatie

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
TV-programma over auto-mutilatie
OP: 12-02-2015, 20:52
Omdat ik weet dat er hier op de site veel mensen mee te maken hebben wil ik jullie hier toch even over informeren:


BESCHADIGD
22.05 uur, NPO3 (12-2-2015)
In de documentaireserie ‪‎Beschadigd‬ volgt programmamaakster Jessica Villerius mensen die dagelijks vechten tegen de ‪dwang‬ en behoefte om zichzelf te ‪‎snijden‬, ‪‎branden‬ of op een andere manier te ‪verwonden‬. Een halfjaar heeft Villerius de slachtoffers gevolgd: “Ik heb de hoe’s en waarom’s gevraagd. Vragen gesteld die iedereen graag zou willen weten.” Ze vroeg zowel de jongeren als volwassenen waarom ze zichzelf snijden, hoe dat voelt en of ze spijt hebben. “Vragen die je normaal niet zo snel durft te stellen”, aldus Villerius.
Villerius kreeg veel hulp van de Landelijke Stichting ‪‎Zelfbeschadiging‬ om deze serie te maken. “De stichting heeft mij geholpen om in contact te komen met die mensen.” Ze kwam erachter dat mensen het niet om de aandacht doen. “Als ze niet meer thuis wonen, weten de ouders het soms niet eens. Er gaat vaak een depressie aan vooraf.” Er is in veel gevallen ook sprake van eetstoornissen, angststoornis of een trauma.
In de eerste afleveringen volgen we het verhaal van ‪‎Cindy‬ Ze werd meerdere malen weggestuurd bij de Eerste Hulp omdat ze dachten dat ze het zichzelf aandeed. “Ik ben meerdere malen gewoon weggestuurd, dan zeiden ze: ‘we helpen hier mensen die het echt nodig hebben’. Meerdere malen ben ik zonder verdoving gehecht. Wat artsen niet begrijpen, is dat we dit op het moment van aanbrengen inderdaad niet voelen: het gebeurt soms in een roes. Maar wanneer er gehecht moet worden, dan zijn we bij ons volle verstand en doet het net zo veel zeer als bij ieder ander.”
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

 
SimplePortal 2.3.7 © 2008-2024, SimplePortal