Auteur Topic: Twijfel over school  (gelezen 971 keer)

• Proeflid
  • Leeftijd: 24
  • Geslacht: Vrouw
Twijfel over school
« Gepost op: 21 september 2015, 13:25:00 »
Hallo,

Ik zit een beetje met mijzelf in de knoop met school. Ik ben vorig jaar begonnen aan de HBO opleiding tot geschiedenis docent, maar uiteindelijk het jaar niet gehaald. Na veel gedoe met de examencommissie en zoveel aanvragen tot nieuwe toetsmomenten verder mocht ik helaas het jaar niet opnieuw doen.  Een aantal weken terug ben ik erachter gekomen dat er zelfs een belangrijk cijfer niet was ingevoerd. Hierdoor miste ik 5 studie punten die echt nodig waren geweest. Dit uiteindelijk ook weer aan de examencommissie laten weten, maar die praatte het al snel op een negatieve manier uit mijn hoofd dat ik er alsnog niks mee opschoot. Ondertussen heb ik mij ingeschreven voor de zelfde opleiding maar dan in een ander deel van Nederland. Hiervoor kon ik niet thuis blijven wonen, en moest ik op kamers. Ik dacht dat ik hier achterstond maar uiteindelijk bleek het een te grote stap te zijn.  Ik begreep dat het even wennen zou moeten zijn, maar ik werd er gewoon ziek van. In een korte periode ben ik 3 tot 4 kg afgevallen doordat ik van de stres niks kon eten.  Om dit alles zit ik nogal in een negatieve spiraal en weet ik op het moment niet wat ik moet doen. Ik vind geschiedenis echt leuk, maar door mijn gesprekken met de examencommissie ben ik zelfs daar over gaan twijfelen.  Ik zou ook nu niet weten wat ik voor andere opleiding zou moeten doen. Het ene moment voel ik me thuis heel fijn en denk ik dat ik thuis zou moeten blijven, maar het andere moment is het huis niet groot genoeg om niet in conflict te raken met mijn ouders. Mijn ouders hebben tevens ook geen hulp geboden met school of een kamer zoeken. Vandaag ben ik ook voor het eerst naar een psycholoog geweest, en daar een aantal dingen al besproken. De psycholoog vertelde mij dat ze vond dat het al leek dat ik mijn keuze al had gemaakt. Hierdoor werd ik best verrast, want ik heb echt totaal geen idee wat nu handig is om te doen.

Mijn twijfel is dus tussen: ga ik op kamers en daar opnieuw beginnen met de opleiding geschiedenis. Of blijf ik thuis en ga ik opzoek naar iets anders?
Ik hoop hier misschien wat ideeën te krijgen wat zou kunnen helpen met een keuze te maken.

Groetjes

• Global Moderator
  • Leeftijd: 2014
  • Geslacht: Man
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
Re: Twijfel over school
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2015, 20:39:56 »
Hallo History,

Een topic van een week oud dus ik dacht reageren heeft weinig zin meer, maar ik zag dat je vandaag nog ingelogd bent geweest dus goede kans dat je deze reactie nog wel leest.

Je bent teleurgesteld dat je ouders geen hulp geboden hebben met school of een kamer zoeken, maar heb jij ze om hulp gevraagd ? Je bent in principe een volwassen vrouw en ik denk dan ook dat je ouders er goed aan doen om je als zelfstandige en volwassene te behandelen. En pas hulp te bieden wanneer daar om gevraagd wordt.

Verder geef je aan dat het huis te klein is om zonder ruzie onder één dak te leven.
Wanneer ik dit combineer met je ergernissen omtrent het gebrek aan steun én jouw leeftijd ben ik van mening dat je er goed aan doet om op eigen benen te staan.

Ik vraag mij wel af of er niets meer te doen is aan de problemen op je huidige school. Wanneer je deze studie af kunt maken dan kan je studieschuld nog een schenking worden. Begin je nu aan een nieuwe opleiding dan wordt je studieschuld gegarandeerd een lening welke je volledig terug zult moeten betalen.
Heb je er al aan gedacht om bij het juridisch loket langs te gaan om te kijken of zij iets voor je kunnen betekenen om de problemen op je huidige school op te lossen ?

Overigens, wat de uitspraak van je psycholoog betreft, ook ik ben er vrij zeker van dat jij wel weet wat je wilt maar dat je het allemaal nog erg eng vindt.

Sterkte,

Happy_Man