Auteur Topic: Hoe moet ik het me ouders vertellen?  (gelezen 2309 keer)

• Proeflid
  • Leeftijd: 17
  • Geslacht: Man
Hoe moet ik het me ouders vertellen?
« Gepost op: 11 oktober 2015, 00:16:22 »
Hallo, ik ben een jongen van 14 jaar die over een paar dagen 15 wordt.
Ik zit op een school die laptop-s gebruikt, en heb dus sinds de 1e klas een laptop. (ik zit nu in de 3e)
Ik heb toen mijn eerste laptop gekregen, die na ruim 2/3 maanden kapot is gegaan. Ik heb het toen aan mijn ouders verteld en die waren niet boos. Toen heb ik die laptop laten maken. Er was iets met de accu. Wéér een paar maanden verder, volgens-mij 6 maanden later, was hij wéér kapot gegaan. En ditmaal total-loss. Ik heb het toen met heel veel pijn verteld aan mijn ouders die niet écht heel boos waren. Ze hadden daarna een nieuwe laptop gekocht een paar weken verder. Ze hebben mij ook gezegd dat ik er zuinig om mee moest gaan. Dat heb ik ook gedaan. Maar toen uit het niets wilde me laptop niet meer opstarten na 3/4 maanden. Mijn ouders zijn daar achter gekomen nadat ze me laptop op een dag gingen controleren. Maar ik wist niet dat hij kapot was, en had daarom niks gezegd. Mijn ouders geloofde me niet, en waren héél boos op me. Tegen die tijd zat ik ook in de 2e klas en had net mijn rapport gekregen. Met een 0,1 tekortpunt ben  ik overgeplaatst naar 3-basis. Uiteindelijk hebben we me laptop laten maken (gratis) bij iemand hier in de buurt. Wat blijkt.. Ik kon er niks aan doen dat mijn laptop kapot was gegaan. Er zat heel veel stof in me laptop. En daardoor functioneerde hij niet meer goed. Nu, 4 maanden verder ongeveer doe ik alles weer op kader in de 3e klas. Mijn eerste PTA cijfers zijn binnen. En ik heb ze redelijk goed gemaakt. Alleen voor wiskunde had ik een 5,1. Maar daar waren ze niet echt boos over. Ook ben ik bijna jarig, over 10 dagen. Gisteren moest ik namens een school opdracht mijn woonplaats filmen, en het filmpje bewerken. Dus na schooltijd ging ik gelijk (met mijn laptop in me tas), met een paar klasgenoten mijn woonplaats filmen. 2/3 uur later thuis aangekomen, wil ik het filmpje die voor school gemaakt moest worden bewerken. Dus ik doe mijn laptop aan. En zie ineens heel veel rare krassen in me laptop beeldscherm. Allemaal vage/rare kleuren. Wat blijkt.. MIJN LAPTOP IS ALWÉÉR KAPOT! of nou ja, de beeldscherm.
Ik kon bijna wel janken. Waarom mijn laptop? Waarom IK? Toen begon ik na te denken of ik tegen iets aan ben gebonkt, of hem heb laten vallen. Maar ik kan me daar niks van herinneren. Ik ben toen op gaan zoeken hoeveel een beeldscherm kost, en of er garantie op zit voor een kapotte beeldscherm of etc. Ik heb toen prijzen gezien van 150,-..400,- en nog véél meer. Het doet me zoveel pijn. Me ouders zitten nu juist in een goede bui nu alles weer goed zit. En dan krijg ik nu alweer een probleem. Een dag later (vandaag), heb ik het nog steeds niet verteld. Ik durf het niet te vertellen. Ik wil hun goede bui niet verpesten. Ik durf het niet. Heb een slapeloze nacht gehad, en ben bang voor de gevolgen. Ik kan hun dit niet aandoen. Maar ooit moet ik het hun vertellen. Waarschijnlijk zou ik moeten zeggen dat het me héél erg spijt. Maar alsnog durf ik het niet te doen. Ik zit echt in een rotsituatie op dit moment. Ik ben bang voor hun reactie. Want ik weet hoe boos mijn stiefvader kan zijn. En mijn moeder die er ook nog op ingaat.  :-X :-[ :'(. Wie heeft advies voor me wat ik kan doen! Ik durf het niet te vertellen.

• Nieuwe Bekende
  • **
  • Leeftijd: 18
  • Geslacht: Man
  • It's okay to be gay
    • BornThisWay forum
Re: Hoe moet ik het me ouders vertellen?
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2015, 17:09:09 »
Beste RolIce,

Zo te zien heb je erg veel pech met electronica (Heb ik ook).
Zodra iets van mij kapot gaat zeg ik het op een goed moment tegen mijn ouders.
Dit zou ik als ik jou was ook doen.
Als je het over een week pas verteld is hun reactie waarschijnlijk alleen maar bozer.
Probreer het hun rustig te vertellen op een moment dat ze niet druk, gestrest of geiriteerd zijn.
Vertel er ook bij dat je hebt nagedacht over hoe het kon gebeuren en dat je nikst hebt kunnen ontdekken.
Dus dat je hem niet hebt laten vallen of ergens tegenaan hebt laten stoten.
Verzwijgen helpt in de meeste gevallen niet, heb ik eerst ook gedaan tot ik zag hoe boos ze daarop werden.
(Ook helpt mee om je eigen spullen te proberen te betalen. Al mijn laptop, desktop & camera spullen die ik heb heb ik zelf betaald van mijn eigen loon.)

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt.

~Laurens