Auteur Topic: terugval  (gelezen 616 keer)

• Groentje
  • *
  • Leeftijd: 20
  • Geslacht: Vrouw
terugval
« Gepost op: 26 januari 2016, 10:00:18 »
Heb gister voor het eerst sinds vier maanden mezelf gesneden. Baal als een stekker. Heb een beetje een terugval. Ik wil alleen maar huilen en slapen.

• Global Moderator
  • Leeftijd: 2013
  • Geslacht: Man
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
Re: terugval
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2016, 22:59:35 »

Wat onwijs goed van je dat je 4 maanden niet gesneden hebt, mijn complimenten.

Neem jezelf niet te veel kwalijk. Automutilatie kan je als een verslaving beschouwen en bij een verslaving is een kleine terugval heel normaal en zware momenten nog veel normaler.
Afkicken van een verslaving is gewoon heel erg zwaar.

Het belangrijkste is dat je zelf beseft dat het eventjes mis ging en dat je jezelf meteen de volgende dag weer herpakt en verder gaat met je stoppoging.

Heb je enig idee wat de aanleiding is geweest dat je weer gesneden hebt ? Vaak voel je dit aankomen door een opkomend gevoel van spaning. Heb je nooit handvatten gekregen wat je eventueel zou kunnen doen om deze spanning af te laten nemen voordat je tot mutilatie over gaat ?

Heb je niet iemand bij wie je altijd aan mag kloppen wanneer je spanningsboog een beetje te hoog op loopt ? Bij wie je even je hart kunt luchten of bij wie je terecht kunt voor advies ?
Afgaande op eerdere berichten van je heb ik het gevoel dat jij best wat steun kunt gebruiken. Wees niet bang, vraag hier om hulp wanneer je die nodig hebt.

Sterkte,

Happy_Man

• Groentje
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2016, 06:12:58 »
Bedankt Happy_Man
 De aanleiding was dat ik mij schuldig voelde omdat ik een corset had gekocht. Ik voel mij altijd mega schuldig als ik iets koop. Iemand tips?

• Nieuwe Bekende
  • **
  • Leeftijd: 18
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2016, 14:07:24 »
Ik denk niet dat ik je echt kan helpen, maar ik had eigenlijk een vraagje over dat snijden. Want wat is er dan dat je voelt speciaal ofzo dat je dat doet? Mij zou het lijken dat het alleen pijn doet ofja dat was bij mij. Had de huisarts een keer de verdoving er verkeerd ingezet waardoor het niet verdoofd was toen die ging snijden en toen voelde ik alleen pijn.
En hoe ben eigenlijk begonnen met snijden? Je hoeft natuurlijk niet te antwoorden als je dat liever niet doet.

Maar ik denk dat het super is dat je het zo lang al had vol gehouden. Netzoals Happy_Man al zei is het een soort van verslaving. Maar nu moet je wel doorzetten he.

Ik weet niet of het een goed idee is ofzo, maar je kan jezelf toch ook op een of andere manier straffen. Dat je bijvoorbeeld geen chips en snoep meer mag eten voor een paar dagen. Ik denk niet dat het echt iets is, maarja

• Groentje
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2016, 14:24:02 »
Hallo Niels,

Bedankt voor je interesse.

Als je een wondje hebt dan maakt je lichaam stofjes aan om de pijn te verzachten die stofjes voelen goed als je mentaal pijn hebt. Bij mij in ieder geval. Als ik erg gespannen ben dan is het een soort ontlading. En als ik boos ben een soort straf. Als ik opstandig ben wordt ik er high van. Maar als ik me goed voel kan ik het trouwens niet. Als ik me goede voel lukt het niet om te snijden. Hert werkt trouwens ook anders als je niet je jezelf pijn doet dan als iemand anders het doet. Dan heb je zelf de controle. En daar gaat het om dat je de controle hebt om zelf met je lichaam te kunnen doen en laten wat je wil.

Het voelt als dat lekkere opgeluchte gevoel na een huilbui als iets je al maanden dwarszit.  En het voelt alsof niemand je wat kan maken als je boos bent op de wereld. En als je boos bent op jezelf doe je boete en kan je jezelf vergeven. Niet snoepen als straf zou meer een beloning zijn want dan val je af. Ik heb wel eens mezelf getreitert door mezelf misselijk te eten met snoep en mezelf dan uit te schelden met dikke koe en dergelijke.
 Bovendien zou dat afvallen vervolgens een gevoel van controle geven wat zou leiden tot meer afvallen wat zou leiden tot beginnende anorexia of bulimia.

Zoals je ziet heeft zelfbeschadiging vele gezichten en vele verschillende redenen en uitwerkingen. Ik hoop dat ik je vraag een beetje beantwoord hebt. Stel er gerust meer als je nog vragen hebt.

• Nieuwe Bekende
  • **
  • Leeftijd: 18
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2016, 14:31:41 »
Oke, ik wist nog niet dat het zo zat. Bedankt voor de reactie trouwens!

Ik moet alleen wel zeggen dat een paar dagen geen snoep meer een straf is dan een beloning, maar dat zal wel aan mij liggen. Ook denk ik dat je niet meteen anorexia krijgt als je controle over je eetgedrag krijgt, maar ook dit zal wel aan mij liggen.

Maar hadden mensen jou dan nooit vragen gesteld over de wonden dan over je lichaam?

• Groentje
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2016, 14:44:17 »
Nee je hebt gelijk een paar dagen geen snoep betekent niet dat je gelijk anorexia krijgt. maar voor mij ligt mijn gewicht best gevoelig. Ik heb al tijden gehad dat ik een beginnende eetstoornis had. Dus de kans dat ik er  in door zou slaan is aardig aanwezig. het is mij al vaker gebeurd. En tja die wondjes. Mensen bestuderen elkaars dijen normaal gesproken niet. Dus zolang ik me naar de muur draai met omkleden met LO is er niets aan de hand. Niemand die het opvalt.