Auteur Topic: waarom snijden jongeren zich zelf  (gelezen 522 keer)

• Groentje
  • *
  • Leeftijd: 13
  • Geslacht: Man
waarom snijden jongeren zich zelf
« Gepost op: 10 maart 2016, 11:11:49 »
hoi waarom doen mensen dit ze zelf aan ik vind dit echt eng maar waarom snijden mensen zich zelf

• Groentje
  • *
  • Leeftijd: 13
Re: waarom snijden jongeren zich zelf
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2016, 12:41:53 »
verwijderd
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2016, 16:04:32 door anoniemboy »

• Proeflid
  • Leeftijd: 24
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2016, 18:06:54 »
Ik snap dat je snijden best wel eng en mogelijk onbegrijpelijk kan vinden.
Ik weet niet of je al antwoord op forum of ergens hebt gevonden of nog zoekt?
In ieder geval hier een aantal mogelijke redenen:
  • Mensen kunnen zichzelf snijden, omdat ze zichzelf willen straffen
  • een andere reden kan zijn om het gevoel te hebben ergens controle over te hebben
  • ook kan een reden zijn dat diegene iets wilt voelen, het is namelijk mogelijk om geheel geen emoties te voelen en daardoor op zo'n manier zichzelf levend wilt voelen
  • het kan als een manier om aandacht te krijgen/te communiceren. Dit kan zijn omdat het niet gaat maar degene niet weet hoe het in woorden uit te drukken
  • het kan ook om spanning te willen verminderen
  • sommige willen het doen om de pijngrens te verhogen

Er zijn echter heel veel redenen en heel veel mogelijke oorzaken over. Vaak geeft het echter wel een dieper psychisch probleem aan, bijvoorbeeld een depressie. Een rede dat het verslavend en moeilijk kan zijn te stoppen, is endorfine. Dit is een soort stofje in je lichaam dat een gevoel van geluk kan geven. (echter er zijn gezondere manieren om dit te bereiken, endorfine komt bijv. ook vrij bij intensief sporten of het eten van chocolade)
Is het een beetje duidelijk of heb je nog meer vragen erover?

• Global Moderator
  • Leeftijd: 2013
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2016, 23:09:14 »
Ik dacht eerst echt even dat deze reactie door iemand anders geschreven moest zijn. ;)

• Proeflid
  • Leeftijd: 17
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2017, 11:16:01 »
Er zijn verschillende redenen waarom jongeren zichzelf snijden. Ik snijd mezelf ook.
In mijn geval is er Borderline van toepassing. Borderline is een persoonlijkheidsstoornis met stemmingswisselingen en nog meer nare dingen... Deze zin heb ik van een site over Borderline: "Als je borderline hebt, denk je veel over zelfdoding en probeer je er soms zelf een eind aan te maken. Verder verwonden veel mensen met borderline zichzelf. Ze krassen met scherpe voorwerpen in hun vel of drukken een sigaret op de arm uit. Omdat borderliners vaak een leeg gevoel hebben, is dit voor hen een manier om toch wat te voelen."
Dit kan 1 van de redenen van snijden zijn. Ook speelt er vaak depressie, problemen thuis of op school een grote rol.