Auteur Topic: Ongesteld??  (gelezen 867 keer)

• Groentje
  • *
  • Leeftijd: 14
Ongesteld??
« Gepost op: 22 mei 2016, 20:53:17 »
Beste lezers, ik ben nog niet ongesteld geweest. Ik ben bang dat ik door ga lekken en dat ik me niet comfortabel ga voelen in mijn maandverband. Ik vraag me af of jullie nog tips hebben over: tampons of maandverband? Welke dingen zijn goed voor beginners? Hoe krijg ik die dingen ongezien naar de wc? Alvast bedankt.

• Meleiziva

• Gast
Re: Ongesteld??
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2016, 20:18:05 »
De eerste paar keer zal het inderdaad een beetje raar en onwennig aanvoelen, maar het went. Verwissel om de paar uur je maandverband/tampon. Je zal zelf uitvinden hoe vaak dit nodig is bij jou. Ikzelf gebruik altijd maandverband en heel soms tampons (als ik wil zwemmen, als er geen maandverband meer is ...). Als ik jou was, zou ik beide proberen en dan kom je er zelf wel achter wat je het fijnste vindt. Een tampon is niet moeilijk mee te krijgen. Je kunt hem in je bh doen, in je broekzak, in de mouw van je shirt ... Een maandverband is al iets moeilijker mee te krijgen, maar deze kun je in principe ook in je broekzak doen. Of zal maar zeggen in de rand van je broek. Maar stel je wil dit echt niet op school, dan kun je 's morgens thuis de hoeveelheid maandverbanden in je onderbroek leggen/plakken die je die dag nodig hebt (op elkaar stapelen). Dit doe ik zelf altijd. Dan kun je na enkele lesuren elke keer even naar het toilet gaan, er eentje afhalen en weggooien en dan ben je weer klaar voor de volgende lesuren. De eerste keer voelt het wat raar om meerdere maandverbanden in je onderbroek te hebben, maar ook dit went en het irriteert niet echt.

Verder nog enkele logische tips:
- Schrijf ergens in je agenda wanneer je ongesteld bent geworden, zodat je weet wanneer je het weer kunt verwachten
- Neem altijd een paar tampons en/of maandverband mee naar school voor het geval dat je opeens je menstruatie krijgt (soms heb je in de eerste paar maanden geen regelmatige cyclus)
- Draag donkere kleren voor het geval dat je doorlekt

• Proeflid
  • Leeftijd: 17
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ongesteld??
« Reactie #2 Gepost op: 06 augustus 2017, 08:31:14 »
als je voor het eerst menstrueert is het verstandig om een kleine tampon in te brengen(als je dat lukt)en dan een dik maandverband in je slipje te leggen,dat voel je bijna niet,
en dan kan je om de paar uur even kijken of je doorlekt, als je naar 2 uur al doorgelekt bent,dan weet je dat je er aan toe bent om dikkere tampons te gebruiken.zelf menstrueer ik altijd hevig,en ook vaak lang,en ik ben ook niet altijd ergens waar ik meteen de gelegenheid heb om mijn tampon te verwisselen, dus tijdens mijn menstruatie draag ik altijd dikke tampons ,en in mijn slipje draag ik altijd een dik maandverband