Auteur Topic: Gek worden van de verplichting  (gelezen 1436 keer)

• Groentje
  • *
  • Leeftijd: 17
  • Geslacht: Vrouw
Gek worden van de verplichting
« Gepost op: 09 juni 2016, 21:46:59 »
Hoi, ik ben een meisje van 15 dat zo'n beetje haar hele leven achtervolgd wordt door de verschrikkelijke leerplicht. Ik zit nu in het derde jaar en ongeveer halverwege dit jaar is het helemaal verkeerd gegaan. Nu volg ik de lessen niet meer maar zit ik in een bedompt hok zonder ramen, waar ik nooit mijn vriendinnen zie en maar heel weinig werk verricht (nou vind ik dat niet zo'n probleem, maar de mensen van school willen graag dat ik 'stappen zet').

Om te beginnen ben ik nogal verdrietig dat het nooit meer zo gaat worden vóór het me allemaal teveel werd. Dit is mijn eerste jaar op deze school en binnen een maand had ik een groep superleuke, echte vriendinnen. Soms kijk ik op mijn kalender en zie ik hoe ik enthousiast heb opgeschreven wat ik allemaal ging doen met school, of met hun. Mijn hart breekt bijna letterlijk als ik dat zie. En het gaat nooit meer zo worden, want door alle stof die ik heb gemist kan ik niet door naar hetzelfde niveau als mijn groepje maar ga ik óf lager (de enige reden waarom ik dat erg vind is omdat ik dan weer opnieuw vrienden moet zoeken, niet omdat ik onderwijs-op-hoog-niveau nou zo belangrijk vind), óf ik blijf zitten. En dat laatste is helemaal erg, want dan heb ik dit hele schooljaar voor niets gezwoegd, gehuild en mijn best gedaan en is mijn vrijheid nog een jaar verder weg. Dit vooruitzicht is zo kansloos, dat kan ik onmogelijk beschrijven.

Maar het maakt me wel heel verdrietig. En ik vind het zo onrechtvaardig. Het is voor mij niet meer dan normaal om op school een 'pedagogische' medewerker eens uit te kafferen, want zo goed en slim zijn ze helemaal niet. Niemand ziet dat ik al twaalf jaar lang keer op keer genaaid ben door dat stoffige onderwijs. O, ja, en dat vertel ik ook aan elke leraar die het horen wil. Zo had ik eens een discussie met een leraar die vond dat ons niveau het allerbeste en meest eervolle is dat er bestaat (ik zit op *gatverdamme* VWO. Net zoals mijn zussen). Ik vind het allemaal wel meevallen, die zogenaamde 'intelligentie'. Onderwijs is niets meer dan een hoop stoffige feiten die je in je hoofd moet stampen. Wijsheid of gezond inzicht is ver te zoeken.

Hoe dan ook, ik heb een nogal tragische schoolverleden. Ik was nergens een gehoorzaam kind dat netjes meedeed en toen ik kleiner was, kon ik daar ongelooflijk boos om worden. Op een gegeven moment zijn ze maar met me naar een psycholoog gegaan en die heeft de beruchte diagnose gesteld, waar ik op dat moment best blij mee was (ik was immers bijzonder, dat vinden kleine kinderen leuk), maar waarvan ik op dat moment nog niet wist dat hij mijn zelfrespect en de manier waarop mensen tegen me aan keken voor de komende vijf jaar zou be√Įnvloeden. Negatief. Als ik √≠√©ts kon doen om die dag uit mijn leven te wissen, zou ik dat doen. Ik zou er misschien nog wel een teen of zo voor willen afhakken. Ik heb er zoveel verdriet van gehad.

Toen moest ik naar een speciale school. Ik moest mijn vriendinnen achterlaten en kwam in een klas terecht met alleen maar jongens. Nu heb ik daar een hele leuke tijd gehad. Geloof me, mensen waaraan iets mankeert zijn veel leuker dan gewone mensen. Er zijn trouwens mensen die zeggen dat 'gewonen' niet bestaan, maar dat is echt niet waar. Ik heb er veel geleerd over een ander nemen zoals hij is. Maar tegelijkertijd keken de leerkrachten wel naar je alsof je niet bij je volle verstand was. Ze articuleerden heel duidelijk en je kreeg smiley's als je braaf was geweest. Die hing de juf dan op en als je er tien had, mocht je een halfuur achter de computer. Joepie.

Ik was nog steeds best klein. Ik kon er nog steeds mee leven. Maar toen ging ik naar de middelbare school. De school waar ik heenging, was eigenlijk een vervolgversie op de speciale basisschool waar ik heen was gegaan. Ik was vol verwachtingen en zei dingen als: 'Kijk, nu moet ik nog even naar een speciale school zodat ik normaal word, en daarna kan ik gewoon studeren.' De grootst mogelijke kinderlijke na√Įeviteit als je het mij vraagt. Ik herhaalde gewoon letterlijk wat me door leerkrachten en de 'pedagogische mensen' was aangepraat.

De eerste dag, en je gelooft het niet: wéér smiley's! Ik ben huilend naar huis gegaan.
In de eerste klas had ik een depressie. Toen volstond een knuffel van je moeder nog. In de tweede klas ging het beter. Ik groeide en werd, voor mijn eigen gevoel, normaal. En dat ben ik nog steeds. Ik ben nooit raar of zielig geweest, ik dacht gewoon kleurrijker en omdat ik dat zelf nog niet doorhad kon ik er ook niet voor opkomen. Nu ben ik in mijn hoofd volwassen en ook dat zeg ik tegen iedereen die het maar horen wil.

Het derde jaar. Terug naar het regulier onderwijs, waar op mijn speciale school over werd gepraat of het het huis van Dracula was of zoiets. Ik besloot dapper te doen. Dat heb ik in die tijd ook heel vaak gehoord: 'Je bent zo dapper!'
Ik zei: 'Ik kan niet anders.' Ik had nog steeds last van een geschonden eergevoel.
En nu zit ik hier. Ik kan goed leren (soms, als ik naar mijn bedompte hok loop, zie ik weleens een leraar waar ik les van had en dan kijken ze zo van: ah, wat zonde. Alsof ze me persoonlijk uit mijn hok zouden willen sleuren naar hun lokaal) en ik kan goed met mensen omgaan, maar hoe ouder ik word, hoe meer ik begin te realiseren dat ik niet in deze samenleving pas. Ik wil er niet bij horen, ik kan er niet bij horen. Dat maakt me zo machteloos en boos. Toch proberen al die volwassenen me alsnog in het corset der verplichting te proppen. 'Je kan niet anders.'

Dan denk ik: 'O, jij weet niet hoeveel regeltjes ik in mijn schoolcarrière ontdoken heb.' Want dat weten ze niet. Ik ben ontelbare keren onder handen genomen door van die hulpmensen maar nooit kennen ze het hele verhaal. En al kennen ze het wel - want die zijn er ook - dan zijn ze óf heel doelgericht op mij weer in het corset te krijgen, óf ze oordelen al bij het zien van die oude, gehate diagnose. Nogmaals, ik zou er mijn hoofd voor kaalscheren om dat ongedaan te maken. Ik ben niet gek, die vastgeroeste onderwijsslaven zijn gek.

Het bovenstaande leest allemaal misschien heel grappig, maar depressiever dan vandaag de dag ben ik nooit geweest. Mijn wereld is grijs. Ik wil niet meer getroost worden door mijn ouders. Ik voel me volwassen en ik wil de wijde wereld in, nieuwe vrienden maken, bij de natuur zijn, alles vergeten. Maar fysiek ben ik 15 en ik mag niet weg. Ik heb vaak genoeg gedreigd met een enkeltje Oceani√ę of zo, maar ik wil mijn ouders ook niet teveel pijn doen. Je verdriet op een ander afreageren is zwak en als je iets n√≠et moet zijn als je de wijde wereld in wil, is het wel zwak.

Het is moeilijk. Ik voel me genaaid. Voor de gek gehouden. Mensen zijn onrechtvaardig. En die hoop feiten die ze onderwijs noemen en dat muffe gebouw met al die lichtzinnige tieners die later óók allemaal slaven worden dat een school genoemd wordt, daar wil ik eigenlijk niets mee te maken hebben.

Kan iemand me een gewoon, gezond advies geven? Al is het maar iets als 'ga lekker picknicken, verlicht de depressie'? Kan iemand antwoorden zonder dat hij bezorgde of controlfreakerige gevoelens over mij heeft?

Alvast hartstikke bedankt.

• Global Moderator
  • Leeftijd: 2014
  • Geslacht: Man
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
Re: Gek worden van de verplichting
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2016, 00:17:32 »
Beste Kippetje,  (chicky ?  :P )

Ik heb met verwondering je verhaal gelezen. Niet zo zeer vanwege om wat je schrijft maar meer om hoe je schrijft.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat je pas 15 bent want je komt heel erg wijs en verstandig over. Aan de andere kant, ook heel erg opstandig dus misschien toch nog een beetje een puber ?  ;)

Overigens, ondanks dit alles ben ik wel zo vrij geweest om je tekst een heel klein beetje aan te passen door een paar maal op de enter-knop te drukken waardoor het verhaal wat leesbaarder wordt.  8)

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met dat bedompte hok waar je het over hebt. Bedoel je daar het klaslokaal mee of een andere, aparte, ruimte ?
Overigens hoop ik ook dat je beseft dat je niet de enige bent die tegen deze door jou zo gehate leerplicht verzet. Je kunt jezelf er keihard tegen verzetten en weigeren om aan die poppenkast mee te doen, maar het enige dat je er mee bereikt is dat je die leerplicht voor jezelf langer maakt.  :(

Heb je een starterskwalificatie dan ben je er eigenlijk van verlost. Zo ver ik weet is een havo-diploma een geldige starterskwalificatie, dus zou je over een paar jaar niet meer leerplichtig zijn. Ik vraag mezelf wel af wat je in de toekomst wél wilt gaan doen.
Zelf probeer ik zaken altijd zo nuchter mogelijk te bekijken en zal ik er ook naar streven om zo min mogelijk dingen te doen welke ik niet leuk vind. Ook als 15 jarige zijn er best wel wat mogelijkheden, zolang je er maar op een correcte manier mee om gaat en niet probeert in alles tegen de maatschappij aan te schoppen. Met stroop is het tenslotte beter vliegen vangen dan met azijn toch ?  :)

Wanneer je iets eerder het probleem had onderkent met dat ene vak, zou het dan niet mogelijk geweest zijn om dat bij te spijkeren met een beetje hulp ? Ik vind het altijd zo zonde dat kinderen (sorry, jij bent volwassen geloof ik h√© ?  :loll: ) compleet gedemotiveerd naar school gaan door dit soort stompzinnige oorzaken. In plaats van dat kinderen er beter van worden veroorzaakt het in mijn ogen eerder schooluitval wanneer alle motivatie ontnomen wordt.

Wat die diagnose betreft, vaak denken ouders dat het gemakkelijker wordt wanneer een lastig te hanteren kind een etiketje krijgt opgeplakt. En ja, de ouders krijgen dan wel wat extra ondersteuning, maar het kind moet er wel zijn/haar leven lang mee dealen. Dit kan best zwaar zijn. Je benoemt de diagnose niet maar ik kan het bijna raden alhoewel ik zelf denk aan een diagnose welke meestal pas op oudere leeftijd (16 of ouder) wordt gesteld.
Ik vraag mij wel eens af hoe dit 50 jaar geleden allemaal ging aangezien al die etiketjes toen helemaal niet bestonden.

Ik vraag mij ook af hoe het komt dat die leuke dingen die jij in je agenda hebt staan, voor jou niet meer terug komen ? Ik heb zeker niet het idee dat je geestelijk gestoord bent of zo en ook het gebruik van de Nederlandse taal is boven gemiddeld goed ten opzichte van andere bezoekers van dit forum.

Je denkt dat je verhaal wel grappig leest. Ik moet zeggen, het is zeker niet vervelend om te lezen (dat is volgens mij jouw maskertje). Aan de andere kant lees ik tussen de regels door ook een enorme berg frustratie en misschien ook wel een beetje wanhoop.
Volgens mij zie ik ook nog ergens boosheid. Boosheid omdat de mensen je niet begrijpen volgens jou.

Waarom mensen ten opzichte van jou de controlfreak uit zouden willen hangen is mij niet geheel duidelijk. Eigenlijk heb ik het idee dat jij heel goed weet, en goed weet te verwoorden, wat je wilt en kan jij ook heel goed voor jezelf opkomen.

Je zegt dat je 15 bent en niet weg mag. Bedoel je daarmee dat je niet zelfstandig mag vertrekken en de wereld intrekken of dat je ouders het niet goed vinden wanneer je uit gaat, al dan niet met vriend(inn)en ?

Om te voorkomen dat je last krijgt van ontwenningsverschijnselen ben ik zo vrij geweest om wat smileys tussen de tekst door te gooien. :P

Wanneer je behoefte hebt aan een praatmaatje of een klankbord mag je mij gerust benaderen. Ook via priveberichten.

Weet je wat ik doe ? Ik sluit af met een virtuele knuffel, misschien dat je daar een heel klein beetje minder depressief van wordt.

Happy_Man

• Groentje
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2016, 20:00:01 »
Bedankt voor de reactie. Wat mijn schrijftstijl betreft: ik schrijf graag verhalen om de realiteit te ontduiken. Ik heb gewoon nogal veel oefening gehad daarin. Het is niet echt een masker, meer een soort aangeleerde gewoonte (waar ik best blij mee ben, want ik wil misschien boekenschrijfster worden. Daar heb je geen opleiding voor nodig en niemand zegt wat je moet doen.
Ik betwijfel of die opstandigheid weggaat als ik ouder word, maar het kan best zijn dat je gelijk hebt, hoor.
Het bedompte hok is heeft geen ramen en het is geen lokaal, meer een soort klein kamertje waar weleens testjes worden afgenomen of gesprekken gevoerd met ouders. Er zit ook een intern begeleidster, waar ik al vanaf het begin van het jaar contact mee heb gehad. Zij kijkt op mijn rooster en geeft me wat schoolwerk. Als ik er zit, heb ik geen idee wat voor weer het buiten is of wat de klas aan het doen is. Wanneer de twee uur eenmaal om zijn sta ik vaak te knipperen tegen het zonlicht.
Het is niet zo dat ik mijn vriendinnen nooit meer zie. Ik heb hun nummers natuurlijk en zit met ze in een whatsappgroep, en met twee ga ik twee keer per week zwemmen (het is een groepje van vijf, exclusief mij). Maar die dingen zijn meer een soort routine en wat er allemaal op mijn kalender staat zijn activiteiten met school, bijvoorbeeld schaatsen in januari.
En waarom mensen de controlfreak willen zijn wat betreft mij? Geen idee. Volgens mij vinden ze me zo'n goede leerling. Zo komt een keuzebegleider, iemand die jou advies geeft voor welk pakket je zou moeten kiezen, weleens binnen in het bedompte hok en dan gaat hij het hebben over mijn 'goede stel hersenen'. Ik heb gezegd dat ik mijn diploma gekleed in een vuilniszak kwam halen in plaats van een jurk. (Dat is rebels, maar in principe niet verboden of kwetsend.)
Als laatst die wijde wereld: ik ben gewoon heel erg ge√Įnteresseerd in talen en culturen. Met de wijde wereld bedoel ik echt de hele wereld, mensen zien, rondreizen.

• Global Moderator
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2016, 22:48:48 »
Hai Kippetje ;)

Op de een of andere manier doe je mij langs verschillende wegen aan Harry Potter denken  8)

J.K. Rowling was een onbeduidende bijstandsmoeder die zich vanuit het niets naar de top heeft weten te werken. Eigenlijk gun ik jou ook wel zo iets.

Bij dat bedompte hok van jouw gaan mijn gedachten ook meteen uit naar de trapkast van Harry Potter.

Wanneer jij net zo slim en bijdehand bent als Harry komt het echt allemaal prima in orde met je. :)

Wat dat bedompte hok betreft, volgens mij mag dat niet als lesruimte gebruikt worden. Elke werkruimte (dus ook schoolklas) dient volgens de ARBO-regels een bepaalde hoeveelheid daglicht te krijgen.
Zit je daar 2 uur per week tijdens een bepaalde les of zit je daar (nagenoeg) altijd ? In het laatste geval wil ik best een keer een praatje gaan maken op die school. Welke is het ?
Trouwens, ook melding maken hiervan bij de onderwijsinspectie zou hier verandering in moeten brengen. en dus ook je agenda niet kunt invullen ?

Is het trouwens nodig dat die intern begeleidster jou schoolwerk geeft ? Ik heb het idee dat jij heel goed in staat bent om zelf je agenda te lezen. Uiteraard moet je je agenda dan wel ingevuld hebben.

Of staat die agenda op een centrale plaats omdat jij de lessen zelf niet volgt

Om heel eerlijk te zijn vind ik dat idee van die vuilniszak wel leuk. Daarmee laat je weer heel duidelijk zien dat je jezelf afzet tegen het systeem ;) Om heel eerlijk te zijn herken ik er wel iets van. Ik ben ooit naar een diploma-uitreiking geweest met/van iemand die werkelijk niets gedaan had om er netjes of feestelijk uit te zien. Ook iemand die werkelijk niets heeft met dat soort regeltjes.

Ik denk trouwens dat, wanneer jij in een vuilniszak gekleed gaat bij de diploma-uitreiking, de kans vrij gering is dat je ouders mee gaan naar de uitreiking :P

Volgens mij maakt het ook geen bal uit maakt HOE je je diploma behaalt, het enige dat telt is OF je je diploma haalt.

Welk keuzepakket heeft jouw voorkeur ? En dan bedoel ik echt jouw voorkeur, niet de voorkeur van je ouders of je docenten. :)

Maarre alles wat ik hier van je lees gaat over school. Heb je ook nog een leven buiten school of is dat wel zo leuk dat je het er niet over wilt hebben ?

Happy_Man

• Global Moderator
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2016, 00:05:11 »
Misschien een vreemde vraag maar ben jij echt een meisje meisje of meer een jongen meisje ? ;)

• Groentje
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2016, 12:13:31 »
Je hoeft niet op school te komen, hoor. Ik heb al een psycholoog die contact heeft met de mensen van het schoolregime. Ik heb die lap tekst eerder geschreven omdat ik zo ontzettend boos was en een droog advies wilde. Daarom heb ik het ook niet over mijn leven buiten school, want dat doet er echt niet toe. Het is de school die me zo tegenwerkt. En juist een lap tekst op een forum omdat het anoniem is en blijft. Anders had ik mezelf wel een andere naam gegeven dan 'Snipperkip'.
De begleidster die ook in het hok werkt weet dat het niet echt netjes aan de eisen voldoet. En meestal kijken we samen wat voor werk ik zal doen.
Het liefst zou ik cultuur en maatschappij kiezen, want ik ben extreem slecht in wiskunde/ natuurkunde/ scheikunde. En ik vind die richting gewoon veel interessanter dan de andere pakketten. Als ik dan toch iets moet kiezen.
Het zou trouwens best leuk zijn om eens een boek uit te geven.

• Global Moderator
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2016, 21:20:54 »
Oh, je bedoelt te zeggen dat het eigenlijk allemaal niet zo erg is en we je niet al te serieus moeten nemen ?
Dan ga ik wat minder uitgebreid reageren.

Heel veel sterkte.

• Groentje
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2016, 21:40:05 »
Nou, serieus ben ik wel en ik ben blij dat ik dit forum ontdekt heb. Maar misschien heb ik inderdaad meestal zelf genoeg kracht om me erdoorheen te worstelen. Als ik weer in de put zit, zien jullie wel weer een nieuwe lap tekst verschijnen :)
Bedankt voor alle reacties

• Groentje
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2016, 22:09:13 »
Kan ik nog een vraag stellen?

• Global Moderator
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2016, 22:31:12 »
Kan ik nog een vraag stellen?

De enige manier om daar achter te komen is het te proberen  :bate:

• Groentje
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2016, 20:16:25 »
Dan hoop ik maar dat het werkt :bate:

Wat is nou goed en wat is fout? Ik bedoel: met het schoolsysteem. Mijn eigen verstand zegt: 'Verzet je ertegen! Het is slecht en het heeft je al twaalf jaar verdrietig gemaakt.' Ik vind zelf dat ik vanwege dat laatste feit het recht heb om ertegen te zijn. Misschien klopt dat niet helemaal, maar op die manier probeer ik het voor mezelf recht te trekken al heeft het tot nu toe nog niet echt iets gedaan.
Maar ik vind het schoolsysteem echt slecht. Als je niet functioneert als de rest krijg je een mankementenetiket en moet je maar weer door. Niemand kijkt naar hoe dat de leerling be√Įnvloedt. En zo zijn er nog wel meer dingen waar ik kritiek op heb. Maar daar kan ik wel een heel boek over schrijven.
Alle mensen om me heen zeggen: 'Doe gewoon mee, cree√ęr ruimte voor je zelf en ga lekker leven als je je diploma hebt.'
Nog drie jaar verschrikkelijke leerplicht?

Dus wat moet ik nu doen en waarom zou ik daarvoor moeten kiezen?

• Groentje
  • *
  • Leeftijd: 19
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2016, 18:08:16 »
Het schoolsysteem is niet perfect. Ik denk ook dat er weinig mensen zijn die zullen zeggen dat het op dit moment wel perfect is, mensen die dat wel zeggen zien duidelijk alleen wat voor hen blijkbaar werkt en kijken niet naar alle anderen.
Aan de andere kant: het schoolsysteem is niet goed voor jou. Voor andere mensen werkt het juist wel. Het is dus niet helem√°√°l slecht.
Ik vraag me af of jezelf verzetten je ooit iets heeft opgeleverd? Werd het schoolsysteem (of werd jij) daar beter van?

Nog drie jaar verschrikkelijke leerplicht?
Dit lijkt me de enige optie voor zover ik weet. De leerplicht bestaat nou eenmaal, die is er op dit moment. Jij hebt hier dus eigenlijk weinig keus in.

Wat je nu moet doen? Dat kan ik niet voor jou bepalen.
Je past misschien niet in de leerplicht, maar het is nou eenmaal verplicht. Tenzij je binnen die 3 jaar het hele schoolsysteem gaat veranderen natuurlijk. :P
Ik kan je wel vertellen wat mijn eigen tactiek zou zijn, maar wij zijn totaal verschillende personen dus ik heb geen idee of je hier iets aan hebt.
Ik zou proberen zo goed mogelijk die jaren door te komen. Maak er het beste van. Ik zou proberen ze ook zo probleemloos mogelijk door te komen. Door problemen te maken word je (denk ik) alleen maar minder 'normaal' gevonden, als je problemen maakt gaan sommige mensen je ook minder helpen ofzo. Als je je beste beentje voor zet hebben ze misschien nog wel een keer een goed woordje voor je over, wat wel eens van pas kan komen. ;) Ik weet echter niet of deze probleemloze strategie helemaal iets voor jou is... xD
Zoals ik al zei, wat jij doet moet je zelf bepalen. :)

• Groentje
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2016, 21:42:55 »
Bedankt voor je reactie
Je hebt gelijk, geloof ik. Bij bijna iedereen gaat het niet mis en een groot deel voelt zich ook wel prima. Ik ben bijvoorbeeld best jaloers op mijn vriendinnen, die wel gaan en echt weleens tegenslagen hebben, maar ermee kunnen leven.  Soms hou ik het echt niet uit en dan denk ik: ik pak gewoon een vliegtuig en ze zien me nooit meer terug. Dat bedoel ik met ontwijken (dat is wel een mogelijkheid is om eronderuit te komen, hoe onverstandig dan ook).
Of het verzetten me iets heeft opgeleverd? Een hoop lange gesprekken. Dat is alles eigenlijk. En ja, stiekem droom ik ervan om dat rotsysteem in de war te gooien, als is het maar voor een week.
Dit allemaal is niet echt realistisch, denk ik. Ik wil jouw strategie best horen (of had je die tussen de zinnen door al uitgelegd?). Misschien helpt het wel.
Maar mijn beste beentje voorzetten voor de mensen met die visie die ik zo verschrikkelijk vind? Dat niet!   :sueno:

• Global Moderator
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2016, 22:55:05 »
Oke, wanneer je mij belooft om mij nooit meer met U aan te spreken maar gewoon met je, jij en jou wil ik nog wel even reageren. :P

Wanneer je even realistisch nadenkt, hoe groot is dan de kans dat jij in je uppie dat verrekte schoolsysteem gaat veranderen ? Ik denk zo ongeveer nul komma nul procent.

Dus alle energie welke jij daar in stopt (en al in gestopt hebt) is bij voorbaat verspilde energie. Het levert je niets op en je wordt nog chagrijnig van ook omdat er niets positiefs uit komt.
Die energie waarvan je bij voorbaat al weet dat het niets levert had je ook aan je schoolwerk kunnen besteden, dan had je misschien op je huidige niveau kunnen blijven.

Weet je, soms moet je jezelf gewoon ergens bij neerleggen, dingen accepteren zoals ze zijn. Verzet levert dan alleen maar negatieve gevoelens op. Het klinkt misschien vreemd, maar jezelf verzetten tegen dingen die je echt niet kunt veranderen kan je op den duur zelfs een depressie bezorgen. En je zult het vast niet van mij aan willen nemen maar er is maar één persoon die in de toekomst profijt zal hebben van je opleiding en dat ben jij zelf, ook al zie je dat nu nog niet in.
Wanneer je dus je beste beentje voorzet, realiseer jezelf dan dat je dat niet voor je docenten of je ouders doet maar echt helemaal voor jezelf.

Happy_Man

• Nieuwe Bekende
  • **
  • Leeftijd: 19
« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2016, 00:52:19 »
Om te beginnen: 'ga lekker picknicken, verlicht de depressie' (Als je het niet snapt heb je waarschijnlijk het eerste bericht niet (helemaal) gelezen.) :P

Nu dat aan de kant is, ik denk dat het systeem voor de meeste mensen redelijk goed is, maar jammer genoeg niet voor iedereen. Als ik zou kunnen zou ik wel iets veranderen en dat is hoe de niveau's werken. Klinkt best vaag maar een voorbeeld iemand zit op vmbo-t maar hij is heel goed in wiskunde dan zou ik zeggen dat hij  wiskunde op havo-niveau krijgt (en dat uiteindelijk natuurlijk ook op zijn diploma vermeld staat als hij het haalt). Zo hoeven de mensen die heel goed zijn zich niet te vervelen (behalve VWO dan) en kan iedereen het meeste eruit halen wat erin zit.
Ik heb geen flauw idee of het ook praktisch haalbaar is met bijvoorbeeld roosters en dat soort dingen. Maar volgens mij is er al zo'n soort systeem in Engeland (ben niet helemaal zeker maar het was in ieder geval in een ander land) dus dat zou betekenen dat het zou moeten kunnen.

Als je trouwens denkt dat je een geweldig idee hebt over hoe het beter kan zou je Sander Dekker, staatssecretaris, of het LAKS, een mail kunnen sturen met daarin je idee. Natuurlijk is het dan nog wel de vraag of het wordt gelezen en als ze het dan lezen en denken dat het een goed idee is zal het nog wel jaren duren voor het wordt ingevoerd dus jij zal er weinig aan hebben.Verder lijkt het me niet echt handig om je er tegen te verzetten. Zoals Happy al zei die energie kun je beter in iets anders stoppen.

Er zijn trouwens wel regels over een leerplicht tot 16 jaar maar hoe dat precies in elkaar zit weet ik ook niet. Maar je moet in ieder geval van een zogenaamde 'startkwalificatie' beschikken.

Ik heb trouwens ook zo'n 'mankementenetiket', maar ik heb er op school eigenlijk geen last van en de mensen die ik ken ook niet (zo ver ik weet) maar misschien pakt mijn school de etiketten net iets anders aan dan de jouwe.

Nog wel een ding dat ik me afvraag. Denk je eigenlijk dat het je je misschien beter zou voelen op een andere school?

En als laatste sorry als er grote fouten in het bericht staan, om 1 uur ben ik niet het meest wakker.