Auteur Topic: Gek worden van de verplichting  (gelezen 1434 keer)

• Groentje
  • *
  • Leeftijd: 17
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gek worden van de verplichting
« Reactie #15 Gepost op: 15 juni 2016, 10:19:44 »
Hier een bericht voor HappyMan en RandomNiels

Picknicken zit er vandaag niet in, het gras is nogal zompig
Om te beginnen met mijn energie stoppen in schoolwerk in plaats van opstandigheid. Als ik veel huiswerk heb kan ik me nooit concentreren. Ik ga altijd maar een beetje tekenen op mijn placemat (die druipt nu van de inkt) en er komt niets van de grond. Dus ik denk niet dat zoiets 'eervols' als VWO iets voor mij is. Bovendien wordt er bij mij op school zo stom gedaan over die verschillende niveaus. VWO'ers hebben aanzien bij leraren. Ik vind dat misselijk. Ze proberen ons toch klaar te stomen voor een maatschappij waarin iedereen gelijk is? Nou, volgens mij is dat schone schijn.
Ik heb zelf ook geen last van mijn mankementenetiket, maar ik vind het vervelend dat het er überhaupt is. Volgens mij is het er namelijk gewoon in haast opgepleurd zodat ik daarna naar een speciale school kon. Nou, ja, ik was tien dus ik weet het eigenlijk niet meer.
Wat ik uit jullie berichten opmaak is dat ik het zelf misschien ben geweest die me in de knoop heeft gelegd. Dat is hoogstwaarschijnlijk waar. Maar het neemt niet weg dat ik echt niet weet hoe het nou verder moet (over een paar weken begint het nieuwe schooljaar. Donderdag komen de mensen bijeen om het eens goed over mij te hebben).
Er zijn een paar dingen die ik wel weet:
1. Ik vind VWO/ opleiding niet echt belangrijk. Mensen zeggen dan: 'Maar dan kóm je toch nergens?' Dan zeg ik: 'Ik heb toch benen? Ik kan toch lopen?'
2. Ik ben te boos om me er zomaar bij neer te leggen. ('Dat is dan je eigen keuze.')
3. Ik ben jaloers op mensen die dat wel kunnen.
4. Het bestuur van mijn school kan zich in allerlei bochten wringen om mij op een andere manier te onderwijzen (ik ben nu al een maand of vier niet naar de lessen geweest, maar ik doe nog wel werk.)
5. Ik heb al op vier scholen gezeten, twee speciaal en twee regulier en bij allevier ging het op een gegeven moment mis, wat niet echt heeft bijgedragen aan mijn motivatie. En vorige week kwam er een mevrouw naar me toe die zei dat ik alwéér naar een andere school moest!

Er is nog een manier om het min of meer te ontduiken. Je gaat dan nog wel naar school, maar ik heb in ieder geval geen vakken meer die ik niet leuk vind. Namelijk: als je overgaat naar 4VWO mag je een mbo gaan doen. Daar had ik het in het begin van het jaar telkens over. Ik ben sinds de 1e al helemaal gestoord van het Grafisch Lyceum.
Nu ben ik waarschijnlijk te laat met inschrijven + portfolio + toestemming vragen aan regelmensen én ik heb te weinig cijfers, dus dat gaat ook al niet werken. Zoals ik al zei ben ik een meester in mezelf dwarszitten.

Het leest misschien boos, maar in het geval dat zo is, ik ben alleen boos op school, hoor :)

• Nieuwe Bekende
  • **
  • Leeftijd: 19
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: 15 juni 2016, 11:58:08 »
Yep hier ook.
Misschien helpt het als je bijvoorbeeld zegt van: 'Als ik die vakken af heb mag ik iets leuks doen.' Ik weet niet of het bij jou zou helpen, maar bij mij heeft het soms wel geholpen.
En een niveau beschouw ik niet als iets eervols en heb trouwens ook niemand behalve jij dan dat zo horen noemen. Nou de huidige maatschappij is nou niet iedereen gelijk, in ieder geval zo ver ik heb gemerkt. Op papier misschien, maar in de praktijk valt dat volgens mij toch wel tegen.

Ik snap wel wat je bedoelt.

Een ding dat ik me afvraag is wel, wat zie jij jezelf in 10 jaar doen? Als je een doel hebt om voor te strijden wordt het, denk ik, gemakkelijker.
In welk op zicht ging het eigenlijk op die scholen mis? (Als je trouwens liever niet antwoord op sommige vragen snap ik dat.)

• Groentje
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 15 juni 2016, 13:57:10 »
Echt waar, bij mij op school heb ik het gevoel alsof er zo over verschillende niveaus wordt gedacht. En ook (veel) leerlingen denken zo. Ooit een trotse VWO'er gezien die al staat te popelen om naar de universiteit te gaan? Dat mag natuurlijk best, maar niet als je dankzij je hoge cijfers op anderen neerkijkt.
Als ik huiswerk doe moet ik misschien maar eens die placemat omdraaien en inderdaad een paar afspraken met mezelf maken. Ik denk dat ik me daar meestal dan wel aan hou.
Over tien jaar wil ik filmmaker zijn of boekenschrijfster. In ieder geval iets waarbij je niet naar een ander hoeft te luisteren en met verhalen vertellen. Daar ben ik mijn hele leven al mee bezig (verhalen vertellen). En anders iets met taal/ cultuur.
Op alle scholen waar ik heen ben gegaan paste ik niet. Op het speciaal onderwijs was ik te normaal, op het regulier onderwijs viel ik net buiten de boot. Dat is het zo'n beetje. Als gevolg van een nare periode of depressie verhuisde ik dan maar weer. Gelukkig heb ik er wel vrienden aan overgehouden.

• Nieuwe Bekende
  • **
  • Leeftijd: 19
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2016, 15:32:04 »
Op ieder niveau heb je denk ik wel mensen die zich beter voelen dan de rest, maar zo ver ik heb gemerkt is het bij VWO niet echt veel meer. Ja die heb ik wel gezien, maar ook havoërs die stonden te popelen om naar het HBO te gaan. Wat ik trouwens wel heb gezien zijn mensen van VMBO-T die denken dat ze minder zijn omdat ze 'maar' VMBO doen.
Maar hoe kan jij eigenlijk je huiswerk maken als je niet naar school gaat? Natuurlijk niet alles wat ze zeggen is belangrijk maar als je zo lang al niet naar school bent geweest.
Oke dus eigenlijk iets creatiefs. (Bij filmmaker moet je toch wel luisteren naar andere mensen aangezien je het script moet volgen en je nog steeds bazen hebt?)

• Groentje
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2016, 20:40:45 »
Ik weet het ook niet echt meer. Inmiddels heb ik een paar manieren gevonden om aan de realiteit te ontvluchten.
Bedankt dat jullie me wilden helpen.

• Global Moderator
  • Leeftijd: 2014
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 16 juni 2016, 20:50:59 »
He Kipje,

Heb je behoefte aan meer hulp ?
Zoek je een klankbord ?

Ik vind je nu een beetje depressief klinken.

• Groentje
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 17 juni 2016, 22:54:46 »
Hallo HappyMan,

Een klankbord is toch iemand die luistert?
Dan kun je nog hele teksten verwachten :)
Alles kort samengevat: ik heb een (half)rotjaar gehad mijn grootste probleem nu is mijn tegenzin voor het volgende jaar (maar dat was zeker al wel duidelijk).
Het ene moment ben ik depressiever dan het andere. Vandaag veel vrienden gezien en gaat het wel beter.

• Global Moderator
  • Leeftijd: 2014
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 18 juni 2016, 23:28:51 »
Een klankbord is inderdaad iemand die luistert.

En vaak kan je van zo iemand ook tips en advies verwachten wanneer je ergens mee zit.
Aangezien ik een vaag vermoeden heb dat jij soms een heel klein beetje eigenwijs bent (een heel, heel klein beetje maar hoor ;) ) zou het zo maar kunnen dat jij adviezen gewoon naast je neer legt en dat is dan uiteraard weer je goed recht.
Niets moet en alles mag :)

Ik ben al blij dat je jezelf een heel klein beetje durft open te stellen, in mijn ogen is dat voor jou een stap voorwaarts.

Wanneer je het niet zo prettig vind om je hele leven op het forum te plempen mag je uiteraard ook een privebericht sturen.

• Groentje
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 19 juni 2016, 23:37:36 »
Is goed, bedankt :)