Auteur Topic: Einde vriendschap  (gelezen 462 keer)

• Groentje
  • *
  • Leeftijd: 20
  • Geslacht: Vrouw
Einde vriendschap
« Gepost op: 17 juli 2016, 20:40:14 »
Hey iedereen!

Afgelopen woensdag , heb ik een moeilijke beslissing moeten maken. Ik had ongeveer 2 jaar lang een beste vriendin waarmee ik alles deelde, en zij deelde alles met mij. Ik had nog nooit een vriendschap gehad met iemand waarmee ik zo close was , en letterlijk alles aan kon vertellen. Een half jaar lang hadden we het super leuk samen , en zagen we elkaar best vaak en hadden we elke dag contact. Na een tijdje kreeg ze een vriend en eigenlijk was er vanaf dat moment geen tijd meer voor mij. Dat was rond november 2014 dat ze die vriend kreeg , en in december dat zelfde jaar vertelde ze me via app , dat ze eigenlijk geen zin had om officieel een vriendschap met mij te hebben. Ik ben daar toen heel erg verdrietig om gevoeld , maar uiteindelijk was het weer helemaal goed gekomen en heb ik haar vergeven. Vanaf december 2014 tot en met mei 2015 hadden we ruzie , en dan ging het weer goed en vervolgens hadden we weer ruzie. Rond mei 2015 ging het eigenlijk weer helemaal goed en hadden we weer meer contact. In de zomer werkte ik op een camping , waar de werksfeer gewoon niet goed was. Hierdoor kreeg ik erge stress en reageerde ik vaak niet goed op mensen. Elk jaar hebben we hier in de stad een feest, en mijn beste vriendin en ik zijn daar samen heen geweest. Omdat ze vaak bij der vriend is , ben ik nogal blij als we een keer samen zijn. Maar die avond was ze alleen maar bezig terwijl we in de stad waren met haar vriend. Ze was constant bezig met haar mobiel wat mij erg irriteerde. Haar vriend was op dat moment toevallig ook mijn collega dus die week moest iedereen van dat bedrijf veel werken , omdat mensen die naar dat feest gaan vaak op campings slapen omdat daar ook gefeest mag worden. Dus ze had hem voordat we weggingen naar de stad nog gezien. Toen ze me terug had gebracht naar me werk omdat ik daar sliep kregen we ruzie. Ik ben toen huilend weggelopen en heb de autodeur heel hard dichtgeslagen. Die nacht heb ik maar 2 uur kunnen slapen van alles stress ervan. Uiteindelijk heeft dit bijna gezorgd voor het einde van de vriendschap , maar wonder boven wonder kwamen we er weer uit. Het ging wel steeds slechter tussen ons , er was minder contact en ik zag haar maar om de aantal maanden. In december 2015 werd ik depressief. Ik had zo'n harde klap gehad van me werk , omdat ik daar zoveel stress van kreeg dat ik dus depressief er van werd. Ik was heel erg moe en voelde me alleen maar ellendig. Ik heb dat haar toen verteld en eerst appte ze toen soms nog wel , maar na een tijdje niet meer en ik kreeg het gevoel dat het haar niks kon schelen. Ik heb haar super vaak gevraagd of ze langs wou komen , omdat ik haar nodig was om me in ieder geval te troosten. Ik weet dat ze geen professioneel is met mensen met depressie , alleen zou het mij al helpen als ze er zou zijn. Ik werd alleen maar verdrietiger en het begon tot mij door te dringen dat ze me niet meer wou zien. Ook begon ze me later te negeren waardoor ik nog verdrietiger werd. In mei 2016 was ik op een ochtend zo moe dat ik niet meer op me benen kon staan. Ik was dus totaal ingestort en hartstikke moe en kon alleen nog maar in bed liggen. Ook dat kon haar blijkbaar niks schelen , want weer negeerde ze het. Na een aantal weken ben ik er weer bovenop gekomen. Ondertussen is het al 8 maanden geleden dat we elkaar hadden gezien. Ik miste haar vreselijk. Ik was helemaal niet vrolijk en ik had het gevoel dat ik helemaal alleen was. In die zelfde maand zijn er nog een aantal andere dingen gebeurd met mensen waardoor ik niemand meer vertrouwde en vaak moest huilen

In juni had ik de laatste 3 schoolweken stage. Stage is een plek waar ik me blij voel , omdat daar mensen zijn die aardig zijn en waar ik goed mee kan opschieten. Ik begon me dus al wat beter te voelen. Ook op me nieuwe werk begon ik nieuwe vrienden te maken. Ik kon daardoor me beste vriendin een beetje vergeten. In de eerste stage week was hier weer dat grote feest in de stad wat ik eerder ook al benoemde. Toevallig kwam ik daar haar tegen. Ze wou me eerst voorbij lopen en doen alsof ze me niet zag. Maar omdat ik voor haar stopte bleef ze toch staan. Ze zei amper wat en gaf me twee knuffels. Bij die tweede knuffel voelde ik wat breken in mij zelf. En ik voelde dat me hart brak en dat dit echt de laatste keer zou zijn dat ik haar zou zien. Ik wist wat me te doen stond maar omdat het zoveel was op dat moment moest ik nog even nadenken. In die 2 week stage erna heb ik goed na kunnen denken. Ik had leuke mensen ontmoet die graag met mij omgingen en waarmee ik lol had. Iets wat mijn 'beste vriend' niet meer met mij wou hebben.  Tot vorige week dinsdag heb ik na gedacht. Ze wou me niet meer zien en niet bellen. Dus heb ik het via app moeten doen. Ik had het graag haar in haar gezicht willen vertellen maar omdat ze dat niet wou kon ik geen andere manier vinden.

De volgende dag ( afgelopen woensdag) heb ik de vriendschap verbroken. Ik kon het gewoon niet meer aan en zij was vaak de reden dat ik me depressief begon te voelen. Ik ben er kapot van maar ik kon het echt gewoon niet meer. Ik kreeg nooit wat terug en eigenlijk deed ik de hele vriendschap alleen. Me hart ligt in 10000 stukjes en ik ben er verdrietig om. Tegelijk voel ik me opgelucht omdat eindelijk de woorden eruit zijn en die last van me schouders af is. Maar ik mis haar nu nog erger. Ze was altijd me steun plekje en vaak ook een voorbeeld voor mij en dat ben ik nu helaas kwijt. Ik vertrouwde haar blindelings en dat durf ik door haar nu bij niemand meer te doen. Ik weet dat het nog maar net gebeurd is en dat ik best het recht heb om me verdrietig te voelen. Maar ik wil hier graag overheen komen , maar constant blijf ik er aan denken. En dan vooral aan ' kan ik het nog beter maken'. Maar ik weet dat ze niet gaat veranderen hoe graag ik dat ook zou willen. Ik probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken door bijvoorbeeld naar me paard toe te gaan , of om te gaan werken en leuke dingen te gaan doen. Ook probeer ik met mensen er wel af en toe over te praten zodat ik niet alles op prop in me hoofd. Ik heb er ontzettend veel moeite mee om zonder haar door te moeten.

Zouden jullie misschien nog tips hebben , zodat ik niet constant aan haar hoef te denken. En hebben jullie dit ook meegemaakt? En zo ja , hoe hebben jullie dat opgelost?

Alvast bedankt voor jullie hulp en bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal

Liefs Fjordenpaardje 30

• Hele Bekende
  • Leeftijd: 16
  • Geslacht: Vrouw
  • pizza~raccoons~hugs~tango
Re: Einde vriendschap
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2016, 17:59:13 »
Hey,

Ik denk dat je het in eerste instantie moet accepteren dat je misschien nog wel een poosje mee kan zitten, wat vanzelfsprekend is. Je bent jarenlang beste vriendinnen geweest. Dat kun je niet in één keer vergeten en doorgaan alsof er niks is gebeurd.
Misschien werkt het ook als je tegen jezelf kunt zeggen dat zij op jouw pad terecht is gekomen, maar dat zij een andere weg heeft gekozen. Er komen vast nog wel meer mensen die komen en gaan in jouw leven.
Je hebt ook hele leuke tijden met haar meegemaakt en daar moet je maar aan denken áls je aan haar denkt.
Ga vooral met andere mensen om. Leuke dingen en andere vrienden zorgen voor afleiding.
En natuurlijk je kan wel eens aan haar denken, het is niet zo dat het verboden is ;) denk dan gewoon aan de leuke tijden die je met haar hebt gehad, maar zeg tegen jezelf dat het nu voorbij is en stel je open aan anderen

Veel succes :')

• Global Moderator
  • Leeftijd: 2013
  • Geslacht: Man
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
Re: Einde vriendschap
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2016, 22:47:17 »
Lief Paardje,

Een vriendschap moet beide partijen iets opleveren. Wanneer ik jou zo lees heeft deze vriendschap jou in ieder geval heel weinig positiefs opgeleverd en bergen energie gekost.

Ik zeg dan ook, accepteer de situatie zoals deze is en laat haar gaan, laat haar los. Ga hier niet nog meer energie in stoppen zonder er enig positiefs voor terug te krijgen.

Happy_Man