Auteur Topic: Ik weet niet hoe er mee om te gaan  (gelezen 294 keer)

• Oude Bekende
  • *
  • Leeftijd: 20
  • Geslacht: Man
  • DM Type 1 for life if ya know what I mean ;)
Ik weet niet hoe er mee om te gaan
« Gepost op: 07 juni 2017, 14:06:42 »
hoi!

Ik heb de laatste maanden heel veel last van mentale problemen waarvan ik niet weet hoe ik er mee om moet gaan. het kwam voor het eerst 2 jaar geleden voor, waarbij ik in een aardige depressie belande in de zomervakantie.

Momenteel heb ik veel gedoe omtrent mijn diabetes, ik heb het altijd al erg lastig onder controle gekregen, maar met stage lukt het helemaal niet om goed werkzaam te zijn. Altijd bij het krijgen van een lage bloedwaarde of een veelste hoge bloedwaarden kan ik niks meer verrichten vanwege het gevoel dat erbij komt. Nu heb ik afgelopen week van mijn huidige stageplek te horen gekregen dat zij vonden dat ik niet een vaste werkkracht was vanwege deze lage en hoge bloedwaarden (Hypo's en hypers), vanwege dit besloten zij om mij thuis te laten werken, dus alles aan werkzaamheden en schoolopdrachten/ examenopdrachten moet ik alleen maken. Hier heb ik erg veel moeite mee, juist omdat ik wel een goede begeleiding hierin wil krijgen.

Gisteravond had ik een afspraak bij mijn diabetesverpleegkundige omdat ik een nieuwe insulinepomp mag nemen. Alleen hierin werd mij heel leuk verteld dat ze in de aankomende 4 jaar een verbetering wil zien in mijn bloedwaardens, dat ik stabieler kom te staan en een betere gemiddelde heb (HbA1C-gehalte). mocht dit mij niet lukken in die 4 jaar (wat de afgelopen 16 jaar ook nog niet is gelukt) dan heb ik niet meer het recht om een insulinepomp te mogen hebben, omdat het ziekenhuis er toch geen verbetering in ziet. Voor mij betekend die pomp tot nu toe nog altijd ontzettend veel! Mijn bloedwaardes zijn niet stabiel, maar wel stabieler dan dat ze ervoor waren. nu ga ik dus deze maand beginnen met een nieuw pomp-traject om op die manier alles uit die insuline pomp te behalen.

Ik snap dat je nu zal denken: waar wil je heen? nou.. Ik weet gewoon niet wat ik met mijn leven aanmoet, ik begin steeds meer weer in een depressie te raken omdat alles wat ik probeer niet werkt, ik voel mijn altijd niet goed, bijna niemand gelooft mij daarin en denkt dat Diabetes juist heel makkelijk mee om is te gaan, want heey! je gebruikt toch enkel wat insuline en dan kan je lekker eten..toch? helaas raak ik door dit soort dingen in een steeds diepere kuil, daarom heb ik na 2 jaar ook eindelijk de stap gezet om naar de psycholoog te gaan, omdat niemand het begrijpt of omdat ik mijn gevoel niet kan verwoorden naar een manier dat iemand het begrijpt.

Het probleem zal wel bij mij zitten, steeds krijg ik namelijk te horen dat ik mij niet moet aanstellen, dat ik gewoon mijn gedachten positief moet instellen en dat het dan allemaal goed kom. Maar ondertussen zit ik wel met mijn stage waarbij alles 28 juni af moet zijn (wat ik niet ga halen), een project dat moet worden herkanst, en een diploma waar ik al 4 jaar lang mijn best voor doe maar nu het zo dichtbij lijkt, allemaal weg lijkt te vallen.

sorry voor dit lange verhaal van niets, ik kan mij slecht verwoorden en weet niet altijd een goedlopend verhaal of iets neer te zetten.

Ik moest dit gewoon even kwijt, voor ik straks iets stoms ga doen.

Groetjes, Angelo

• Global Moderator
  • Leeftijd: 2013
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
Re: Ik weet niet hoe er mee om te gaan
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2017, 17:04:16 »
Dit is best een lastig onderwerp,vandaar dat ik even wat tijd nodig heb gehad om hier op te reageren.

Ik ben zelf bekend met type-2 maar weet niet wat de verschillen zijn tussen 1 en 2.

Ik ken uiteraard de insulinepomp maar heb geen idee hoe deze werkt.
Geeft deze een x-aantal eenheden per tijdseenheid af ? moet je deze handmatig starten om een aantal eenheden binnen te krijgen ?
Meet deze zelf continu de bloedsuikerwaarden en corrigeert hij deze dan aan de hand van de gemeten waarde ?
In hoeverre heb jij zelf nog invloed op je bloedsuikerwaardes met de insulinepomp ?

Dat jij problemen hebt op je stage begrijp ik. Zelf heb ik zelden hypers (en merk daar ook weinig van) maar wel regelmatig hypo's. Bij een hypo ben ik rustig een half uurtje niet inzetbaar. Het zou ook niet de eerste keer zijn dat ik bezig ben om het avondeten te koken en het vervolgens door een ander af moet laten maken vanwege een hypo. Ik kan mij voorstellen dat dit bij jou niet anders is.

Zelf ben ik het afgelopen half jaar veel meer gaan bewegen. Gevolg is dat het snelle insuline gebruik ongeveer gehalveerd is (na veel hypo's) en de trage insuline met 10% is afgenomen.
Sterker nog, bij de lunch gebruik ik helemaal geen insuline meer en heb toch hypo's aan het eind van de middag.
Zelf heb ik ook de ervaring dat, wanneer je levensomstandigheden wijzigen, het veel lastiger is om correct met de insuline om te gaan. Dus een stage traject kan voor jou veel lastiger zijn dan voor andere mensen.
Mijn advies is dan ook, probeer ze consequent en regelmatig als mogelijk om te blijven gaan met je maaltijden en de daarbij behorende insuline momenten. Zelf heb ik een App op mijn GSM staan waarmee ik niet alleen het insuline gebruik bij kan houden maar ook wat ik eet en drink en welke dan voor mij berekent hoeveel insuline er gespoten moeten worden voor de betreffende voedingsstoffen.

Sterkte,

Happy_Man

• Oude Bekende
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2017, 12:21:58 »
Dat begrijp ik, ik waardeer Ć¼berhaupt al dat jij reageert!

De insulinepomp geeft van zichzelf elk uur een bepaalde hoeveelheid insuline af, dit wordt de basaal genoemd. dit stel ik vooraf in en blijft altijd lopen zolang mijn pomp actief is. Naast deze basaal bepaal ik zelf hoeveel insuline ik extra erbij bolus voor wanneer ik eet en drink, maar dat is wel al duidelijk neem ik aan ;)
Mijn insulinepomp meet niet zelf mijn bloedsuikerwaardes, dit doe ik zelf via een bloedglucosemeter. Maar hier komt binnenkort verandering in, ik krijg binnenkort namelijk een glucosesensor (de Freestyle Libre), dit vervangt eigenlijk puur dat ik niet meer in mijn vingers hoef te prikken maar dat ik gelijk al kan zien hoeveel ik sta, hoeveel ik de afgelopen 8 uur stond en welke kant het op dat moment op gaat.

De invloed dat ik zelf heb op mijn bloedsuikerspiegel is erg afwisselend, momenteel heb ik er iets minder invloed op door een ontsteking bijvoorbeeld. Vaak merk ik dat ik niet ontzettend goed op de insuline werk die ik bij mij heb gebolust, maar welke oorzaak dat kan hebben is altijd anders, ene keer door iets dat in mijn lichaam afspeelt (Ziek worden etc.), de andere keer kan het komen doordat mijn infuus moet worden vervangen.

Mag ik vragen hoe jij dat door communiceert naar collega's als er een hypo komt? want ik heb het gevoel dat dat bij mij ergens misgaat, mensen uit mijn omgeving denken vaak daar te makkelijk over, dat ik bij een hypo even snel iets eet of drink en dan meteen weer door kan, en vice versa met een hyper, dat dat zo is opgelost. hierdoor krijg ik onder anderen op mijn stage niet echt begrip. (maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen)

Dat bewegen is wellicht iets dat ik meer moet gaan oppakken, ik ga ook aankomende zomervakantie weer beginnen met wekelijks sporten (klimmen) om op die manier wat meer conditie en spierkracht te krijgen (vooral voor mijn rug). Hopelijk lost dit voor mij op dat ik iets beter op mijn insuline reageer.
Wat betreft het snelle en trage insuline gebruik heb ik niet echt de kennis ervan, aangezien ik enkel zeer kortwerkende insuline gebruik van mijn insulinepomp.

bedankt voor het advies! Ik zal zeker wat meer gaan letten op het consequent en regelmatig omgaan met mijn maaltijden en het insuline gebruik.

Ik ga ook aankomende dinsdag met mijn dvk opnieuw het pomptraject in, dat ik alles weer opnieuw krijg uitgelegd, en dat ik alles weer krijg te leren over mijn diabetes (omdat door de jaren heen sommige informatie is weggezakt).

Heel erg bedankt voor je bericht en het gegeven advies!

• Global Moderator
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2017, 21:50:22 »
Wanneer ik jouw omschrijving van de insulinepomp lees krijg ik heel sterk het idee dat deze dezelfde functie heeft als bij mij de traag werkende insuline.
Deze spuit ik Ć©Ć©nmaal daags en werkt gedurende 24 uur, deze brengt een basisniveau aan.
De snelwerkende insuline is dan bedoelt om de pieken van de maaltijden en eventuele tussendoortjes op te vangen.

Ik heb vrij lang een vast ontbijt en een vaste lunch gebruikt om uit te vinden hoeveel insuline er nodig was om deze maaltijden te vereffenen. Uiteraard wist ik precies hoeveel koolhydraten ik hiermee binnen kreeg.

Eigenlijk was dit een soort calibratieproes voor mijn lichaam. Op dat moment wist ik hoeveel insuline er nodig was voor hoeveel koolhydraten. Dit heb ik ingevoerd in de app welke in gebruik waardoor in in het vervolg bij iedere voeding/drank welke ik nam precies wist hoeveel ik bij moest spuiten.
Volgens mijn dvk mag ik trouwens onbeperkt vruchtendranken drinken, dus zonder insuline, zolang het maar de light versie is. Het lijkt niets voor te stellen maar is zeker belangrijk.
Verder, wanneer je weet dat je na een maaltijd inspanning gaat leveren mag je minder insuline spuiten het is alleen even lastig om uit te vinden hoeveel minder.

Overigens, ik heb een zittend beroep, werk(te) zelfstandig en heb een simpele hypo nooit gecommuniceerd naar collega's, ik kan hooguit eventjes wat minder effectief geweest zijn. Uiteraard heb ik wel altijd en overal druivensuiker. In de auto, naast mijn bed, in mijn broekzak, in mijn jaszak, in mijn sporttas, gewoon overal en heb ik een hypo dan neem ik meteen een halve reep.

Ik ben trouwens wel jaloers op je freestyle libre, dat zou mij ook 7 vingerprikken per dag schelen maar hij wordt nog steeds niet vergoed.

Succes,

Happy_Man

• Oude Bekende
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2017, 11:35:09 »
Dat is inderdaad waar, de basaal van een pomp is vergelijkbaar met de langzaam werkende insuline dat 1x daags met de insuline pen wordt gespoten. De pomp geeft mij enkel iets meer vrijheid en ik kan er veel mee afwisselen betreft de basaal, elk uur kan ik het anders hebben ingesteld.

Dat is ook flink doorzetten om dat vol te houden, iets wat ik nog zeker moet leren.

Ik heb net een app gedownload waarin ik al mijn bloedwaardes kan plaatsen met datum en tijd, om een grafiek te creƫren voor een goed overzicht.
Ik drink ook altijd light drinken en frisdrank, zodat ik niet daar voor hoef te bolussen maar dat "zonder nadenken" kan drinken.

Ik heb helaas afgelopen donderdag weer een klap gekregen, ik ben ontslagen bij mijn stageplek omdat ze vonden dat ik wel erg veel last van mijn diabetes had en dat ze dat niet helemaal geloofden.. Dus mijn diploma dit jaar halen ga ik op een week na nu waarschijnlijk niet halen. Je kan wel nagaan wat mijn bloedwaarden die week waren toen ik dat niet kreeg. (Stress, spanningen etc)

Op welke manier heeft u/ heb jij dat aangekaart bij de mensen die met jou te maken hebben over wat jij hebt en wat dat kan betekenen? Ik heb het gevoel dat ik op dat vlak vooral iets verkeerds doe.
En inderdaad, ik heb ook altijd Druivensuiker bij mij, momenteel op mijn bureau heb ik ook 2 pakjes staan, en in mijn broekzak standaard voor als ik even op pad ben. Ook draag ik altijd een tas met mij mee waarin mijn bloedglucose meter, insuline pen (voor als de pomp het begeeft) en extra koolhydraten inzitten.

Die vergoeding is ook wel het probleem waar ik tegenaan loop, ik krijg het nu door een onderzoek waar ik aan mee doe voor 50% vergoed een jaar lang, daardoor kan ik het net aan voor dit jaartje uitproberen, en gelijk mijn vingers rust geven + zo goed mogelijk mijzelf instellen doormiddel van die Freestyle Libre.

Ik hoop wel dat de sensor zo snel mogelijk in het basis verzekeringspakket komt!.

Jij ook succes! en ontzettend bedankt voor dit.

Olegna-Angelo

• Global Moderator
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2017, 21:20:40 »
Om heel eerlijk te zijn vraag ik mijzelf af wat er zo prettig aan is dat die basis zo eenvoudig te wijzigen is.

Ik neem aan dat jij op school met wiskunde ook vergelijkingen hebt gehad. Vergelijkingen met Ć©Ć©n onbekende en vergelijkingen met twee onbekenden. Mijn ervaring is dat vergelijkingen met 2 onbekenden beduidend lastiger zijn.

Wanneer de basis fluctueert zal ook de behoefte aan insuline bij de maaltijden iedere keer anders zijn, ook al eet je altijd hetzelfde. Dus naar mijn idee best lastig te voorspellen.

Wanneer je basis constant is en je eet altijd hetzelfde, dan zal de benodigde insuline voor de maaltijdpieken ook altijd hetzelfde zijn.

Ik wil zeker niet tegen de adviezen van je dvk ingaan maar denk hier eens over na.

• Oude Bekende
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2017, 14:28:14 »
Ik snap heel goed dat je je dat afvraagt, zelf heb ik daar nooit bij stil gestaan aangezien ik met dit systeem (van het basaal en de insulinepomp) al werk sinds mijn 8e.

Mij is laatst uitgelegd dat het lichaam op elk moment een andere activiteit vertoont, wat ook af te leiden is aan je dagelijkse activiteit, dus heeft het lichaam elk moment weer een andere hoeveelheid nodig om de suikers vrij te laten en het suikergehalte in het lichaam stabiel te houden, het moet namelijk genoeg insuline zijn om de suikers vrij te laten, maar niet zo veel dat je er van zakt, het moet genoeg zijn om samen met de vrijgekomen suikers een rechte lijn te kunnen houden (kreeg ik afgelopen week te horen).

de basaal veranderd bij mij dus eens in de 3 of 6 uur, maar mijn insuline/ KH ratio blijft hetzelfde tot nu toe (1 EH op 10 KH).

Ik snap die gedachten gang volledig, zo zat ik zelf ook altijd, maar vroeger 'toen' ik nog met de insulinepen spoot at ik altijd op hetzelfde tijdstip hetzelfde hoeveelheid (en soort) koolhydraten, toch behaalde ik elke dag totaal andere waarden, op totaal verschillende momenten in de dag. Door die inconsistentie hebben mijn ouders en het ziekenhuis (het VU toendertijd) de keuze gemaakt om mij over te zetten naar een pomptraject, aangezien dat toendertijd nog aardig nieuw was en tot toen positieve uitslagen aangaf. (maar dat is ondertussen alweer 12 jaar terug)

Ik zal er zeker over nadenken en de volgende keer als ik bij de dvk of internist ben het bespreken, aangezien het ontzettend logisch is dat een constante basaal hoort te werken.

• Global Moderator
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2017, 18:56:21 »
Ik denk dat we ook niet mogen vergeten dat jij Type-I hebt en ik Type-II.
En ik ken de verschillen niet helemaal.