Auteur Topic: Moet 's nachts luier aan  (gelezen 259 keer)

• Proeflid
  • Leeftijd: 15
Moet 's nachts luier aan
« Gepost op: 18 september 2017, 19:27:43 »
Hoi, ik ben Kaila.
Een meisje van 15. Ik heb nu ongeveer 5 maanden het probleem dat ik in bed plas. En meestal ook best wel wat. Ik durf het alleen niet tegen me ouders te zeggen omdat ik me er voor schaam. Maar ik durf ook niet meer om met mijn vriendinnen te gaan logeren, omdat ik in bed plas. Ik plas namelijk 4 of 5 keer per week in bed. Ik heb nu al wat research gedaan en ben er achter gekomen dat meer mensen dit hebben. Ik draag nu sinds een maand ongeveer wel nacht een luier. Dat helpt wel, want mijn bed word niet meer helemaal nat maar echt veel plas houd het ook niet tegen. Ik ben ook bang om aan mijn ouders te vertellen dat ik luiers draag. Wat moet ik nu doen? Moet ik het mijn ouders vertellen? Moet ik stoppen met luiers dragen en het gewoon in bed doen? Moet ik luiers dragen die meer opvangen? Wat moet ik doen? Ik weet het echt niet meer?

Help me alsjeblieft!

• Global Moderator
  • Leeftijd: 2013
  • Geslacht: Man
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
Re: Moet 's nachts luier aan
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2017, 21:42:28 »
Hallo Kaila,
In de eerste plaats van harte welkom hier op het forum.

Wat een lastige situatie is dit waar je in zit.
Natuurlijk kan je proberen om dit allemaal geheim te houden, maar ik denk dat je hier eigenlijk hulp bij nodig hebt.
Misschien is er een medisch probleem en is er heel simpel iets aan te doen, ik wil je dan ook zeker adviseren om eens een bezoekje aan de huisarts te brengen.
Dit kan buiten je ouders om door zelf een afspraak te maken bij de huisarts (deze heeft een beroepsgeheim en mag niet tegen je ouders zeggen waarvoor je geweest bent) maar persoonlijk denk ik dat je er goed aan doet om je probleem met je moeder te bespreken en dan samen met je moeder naar de huisarts te gaan.

Het lijkt mij dat het niet gaat lukken om gedurende lange tijd te verbergen dat je regelmatig een nat bed hebt. Ik ben benieuwd waar je die luier vandaan haalt, is dat de grootste maat baby luier ? Voor volwassene zijn er speciale luiers die veel meer vocht opnemen, deze haal je bij de apotheek en ik ben er vrij zeker dat de verzekering dit betaald wanneer er een recept is van je huisarts. Daarmee is de kans ook veel kleiner dat je nog in een nat bed wakker wordt.

Sterkte,

Happy_Man

• Nieuwe Bekende
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2017, 19:28:34 »
Hoi kaila

Ik heb er zelf ook last van, ik ken zelf ook nog wel het gevoel van ik wil het verborgen houden voor mijn ouders en dat deed ik soms ook. Maar ik had in het begin toen ik steeds vaker per ongeluk in bed plaste altijd hulp van mijn ouders nodig. Meestal plaste ik midden in de nacht in bed en kon ik daar absoluut niet meer op verder slapen omdat het steenkoud en nat was. Ik kon zelf verschonen als ik wou maar dan was er bijvoorbeeld geen extra beddengoed meer en ik moest soms nog wel een halve nacht verder kunnen slapen tot de normale wekker. Dus zat er niks op om het maar eerlijk te zeggen zodat hun mischien wat bedenken zodat ik kon slapen.

Ze snapten bij mij dat jongens daar last van kunnen krijgen.

Ik denk toch een keer proberen erover te praten met je ouders.
Als je het vaak per ongeluk in bed doet komt er mischien ook wel een gesprek erover.
Mischien weten ze het maar zeggen ze niks omdat ze weten dat je je schaamt.
Dat deden ze bij mij ook een beetje.

Ik wist zelf niet dat er luiers bestonden toen het bedplassen op mn 12e echt vervelend werd ik heb er zelf ook nooit om gezocht, ik wist dat er babyluiers bestonden maar expres nooit gekocht omdat ik zeker wist dat ze niet pasten. Mijn ouders hebben me dat op een dag totaal onverwachts voorgesteld om me luiers te gaan laten dragen.

Ik heb voor snachts luiers van de apotheek maar die kun je ook via internet bestellen. Sommige mensen noemen het volwassen luiers, dat kan wel maar dat is niet het goeie woord. Eigenlijk zijn het incontinentie luiers. Bedplassen is ook incontinentie. Incontinentie luiers hebben ze voor iedereen, ook kinderen zoals ik. Iets van 4 maten zijn er. Het zit voor mij of het voor me gemaakt is.

Je kan naar de huisarts gaan maar het dragen van luiers die meer opvangen stopt wel meteen dat je bed nat wordt. Die ik draag kunnen echt makkelijk opvangen wat ik in mijn slaap plas. Ik durf te weden dat ze zoo goed zijn dat je weer bij je vriendinnen kan slapen.

• Global Moderator
  • Leeftijd: 2013
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2017, 20:56:57 »
Je kan naar de huisarts gaan maar het dragen van luiers die meer opvangen stopt wel meteen dat je bed nat wordt. Die ik draag kunnen echt makkelijk opvangen wat ik in mijn slaap plas. Ik durf te weden dat ze zoo goed zijn dat je weer bij je vriendinnen kan slapen.

Wanneer je nooit met deze klachten bij de huisarts geweest bent adviseer ik echt om daar te beginnen.
Er kan een lichamelijke oorzaak voor zijn die heel simpel weg te nemen is waardoor je problemen meteen opgelost zijn.

• Nieuwe Bekende
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2017, 14:35:34 »
Wanneer je nooit met deze klachten bij de huisarts geweest bent adviseer ik echt om daar te beginnen.
Er kan een lichamelijke oorzaak voor zijn die heel simpel weg te nemen is waardoor je problemen meteen opgelost zijn.

Ik ben ook bij de huisarts geweest ervoor, alleen een jaar te laat achteraf. Ik was er ook doodsbang voor om er heen te gaan omdat ik dacht dat het absoluut niet normaal is dat je in bed plast of nog in je broek. Bij de huisarts was de eerste keer dat ik hoorde dat er meer zijn, hij had er de dag ervoor nog 1 gehad met hetzelfde.
Tot mn 13e ongeveer probeerde mijn ma zelf wat en maakte mn ma me elke nacht wakker om te plassen meestal.
Ik bleef het wel houden. Soms periodes met weinig ongelukjes.
Een maand voordat ik voor het eerst naar de huisarts moest, moest ik luiers snachts gaan dragen van mijn ouders op mijn 13e.
Bij de huisarts een heel goed gesprek gehad van bijna een uur. Ook nog op mn kop gehad omdat ik ermee te lang was mee blijven doorlopen dat ik overdag ook regelmatig een natte onderbroek had. Dat irriteert je blaas en kan zelf een jongen een blaasontsteking van krijgen zoo zij die het.
Mn blaas onderzocht, die is in orde maar is klein.
Hij was erg nieuwsgierig hoeveel ik de afgelopen maanden gegroeid was en dat uitgezocht.
Hij zij ook van dat ik de groeispurt had en dat waarschijnlijk mijn blaas het niet bij kan houden dat ik te snel groei, maar dat het wel goed komt.
Tot mijn 18e groei ik erg hardt dat is wat de meeste effect heeft zij die.
Ik heb iets van 40% kans per jaar om er helemaal af te komen.
Voor mijn 12e heb ik er nooit zoo vaak last gehad dus het zou ook moet weg gaan.
Voor de rest moet ik mijn blaas trainen. 1 zon training is bijvoorbeeld nog even uitstellen als je nodig plassen moet  :-[
Omdat ik bijvoorbeeld op school ook wel eens een natte onderbroek had heeft hij ook een recept uitgeschreven voor speciaal ondergoed die ik vergoed krijg van de verzekering. Was wel even slikken dat het zoo ver ging bij de huisarts dat ik wat moest dragen overdag en eigenlijk incontinent ben vanaf dan maar het is zoo.

De dunne luiers voor overdag op school bijvoorbeeld worden vergoed door mn verzekering.
De andere luiers die ik voor snachts heb worden niet vergoed door mn verzekering.