Auteur Topic: Niet overgaan Havo en niet ingeschreven op Mbo  (gelezen 63 keer)

• Nieuwe Bekende
  • **
  • Leeftijd: 18
  • Geslacht: Man
  • If those galaxies collide, we will survive.
Niet overgaan Havo en niet ingeschreven op Mbo
« Gepost op: 06 juli 2018, 13:40:05 »
Hallo,

Vorig jaar ben ik geslaagd voor mijn Mavo diploma. Dit jaar heb ik gekozen om verder te gaan naar 4 Havo puur omdat ik niet wist welke Mbo opleiding bij mij zou passen. Ik moest mij voor 1 april inschrijven voor een Mbo opleiding alleen heb ik dit niet gedaan omdat ik dacht dat ik toch over zou gaan en ik wou geen opleiding kiezen waar ik spijt van zou krijgen. Nu blijkt dat ik er erg slecht voor sta en de kans dat ik overga naar 5 Havo nihil is.

Mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen? Ik heb dingen gelezen over starkwalificatie enzo maar ik snap er geen barst van. Zelf ben ik 18 jaar dus niet leerplichtig, ik heb een Mavo diploma op zak alleen sta ik niet ingeschreven voor een Mbo. Moet ik nu wachten tot dat ik mij kan inschrijven en raak ik in de problemen omdat ik nu geen studie heb?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

• Global Moderator
  • Leeftijd: 2014
  • Geslacht: Man
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
Re: Niet overgaan Havo en niet ingeschreven op Mbo
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2018, 11:24:38 »
Hai, ik denk dat je iets te licht over de situatie nadenkt.

In de eerste plaats begrijp ik niet dat het als een verrassing komt voor je dat je niet over bent. Ik heb ook op school gezeten en wist altijd wel waar ik aan toe was.
Verder bestaat de mavo volgens mij al een jaar of 20 officieel niet meer.Helaas zijn er een aantal scholen die menen een vmbo-t opleiding een mavo opleiding te mogen noemen omdat vmbo een minder prettige naam heeft terwijl het opleidingsniveau niet te vergelijken is met de oorspronkelijke mavo

Je bent niet in het bezit van een starterskwalificatie. Dit betekend dat, wanneer je tussen nu en je 29e levensjaar een aanspraak wilt maken op een bijstands of WW-uitkering, je deze niet zult krijgen en je naar school wordt gestuurd met de mededeling dat het DUO meebetaald aan je opleiding en je daar ook een lening kunt krijgen. Wanneer ik het goed heb krijg je van het DUO voor een MBO2 opleiding trouwens nog een schenking en hoef je deze niet terug te betalen.

Verder heeft het kabinet plannen om de leeftijd voor het hebben van een verplichte starterskwalificatie te verhogen naar 21 jaar. Het zou dus zo maar kunnen dat je volgend jaar (of over 2 jaar) opeens wel weer leerplichtig bent.

Op het internet kwam ik het volgende tegen, misschien dat het slim is om jezelf daar eens in te verdiepen :
Citaat
RMC voor jongeren van 18 tot 23 jaar zonder startkwalificatie

Jongeren van 18 tot 23 jaar zonder startkwalificatie, vallen onder de RMC-wet (Regionale Meld- en Co├Ârdinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten). Jongeren die zijn aangemeld bij de RMC worden geholpen en gestimuleerd om terug naar school te gaan of om werk te vinden waarbij ze een diploma kunnen halen. Op de website www.aanvalopschooluitval.nl is informatie te vinden over de aanpak van schooluitval.