Auteur Topic: VWO 3 moeilijkste jaar?  (gelezen 360 keer)

• Groentje
  • *
  • Leeftijd: 14
  • Geslacht: Vrouw
  • Wie droog is, is mijn vriend
VWO 3 moeilijkste jaar?
« Gepost op: 17 augustus 2018, 22:31:42 »
Hi,

Volgend jaar ga ik naar VWO 3 en ik ben eigenlijk best wel bang, want veel kinderen van hogere klassen zeggen dat VWO 3 het ergste jaar is en dat ze maar met moeite zijn overgegaan. Is dit gewoon bangmakerij of is het echt heel moeilijk?

• Global Moderator
  • Leeftijd: 2014
  • Geslacht: Man
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
Re: VWO 3 moeilijkste jaar?
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2018, 23:10:00 »
Haai Sanne,

Ik begin mij een beetje af te vragen hoe het zit met je zelfvertrouwen of zelfbeeld.
Het feit dat je naar 3 VWO gaat geeft denk ik al aan dat jij best een slimme meid bent, dus waar zou je bang voor moeten zijn. Ieder mens is verschillend. Waar de ene met moeite die derde klas doet rolt de ander er lachend doorheen.
En dan nog, Wat is het ergste dat je kan overkomen wanneer je met zesjes dat jaar door rolt ? Je gaat gewoon over naar 4 VWO en kan in dat jaar weer betere resultaten halen toch ? Kom op meid, schouders er onder en er voor gaan, je kunt het best.

Heb jij iemand bij wie je terecht kunt met je vragen en onzekerheden ? Kan jij over dit soort dingen ook met je ouders praten ?

Sterkte dametje,

Happy_Man

• Groentje
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2018, 12:58:46 »
Dankjewel Happy_Man, dit heeft mij weer wat zelfvertrouwen gegeven. Op school hebben we speciale mensen voor ons te helpen en ik kan terecht bij mijn ouders, maar daar voel ik me dan niet op mijn gemak bij. Nog steeds heel erg bedankt, nog niemand had zoiets gezegd tegen mij over VWO 3.

• Groentje
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2018, 17:50:30 »
Ok hallo,

Ik zit nu 3 weken in VWO 3 en ik HAAT het! Deze weken zit ik alleen maar aan huiswerk! Hoe gaat dat als ik weer toetsen krijg? Moet ik dan om 10 uur nog bezig zijn? Ik weet niet wat die leraren verwachten, maar dit is toch iets te veel... :-X

• Global Moderator
  • Leeftijd: 2014
  • Geslacht: Man
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2018, 21:29:49 »
Ben jij de enige in de klas die tegen dit probleem aan loopt ? In dat geval weet ik weinig mogelijkheden.

Wanneer de rest van de klas er ook last van heeft zou ik eens met de gehele klas het gesprek hier over aan gaan met jullie mentor of een studiebegeleider.

• Proeflid
  • Leeftijd: 15
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2018, 14:53:45 »
Hoi!

Ik ben nu ook net 3 weekjes begonnen en doe nu 4VWO (heb dus 3VWO eindelijk achter de rug) en wil eventjes mijn ervaring delen. 3VWO is inderdaad een erg moeilijk jaar, dit komt vooral omdat je natuurlijk alle vakken hebt en een profiel moet gaan kiezen wat ook nog voor extra stress zorgt. Ik denk inderdaad dat het het belangrijkst is om te weten dat het niet uitmaakt om met zesjes over te gaan. Lees ook even goed de overgangsnormen van de school (soms kun je compenseren). Probeer gewoon alles goed bij te houden, plan goed en praat vooral met je mentor (als je je er comfortabel voelt). Praat over tegen welke vakken je op zit, hoe je wil plannen/werken en over eventuele andere problemen. Praat ook met je docenten! Laat je ook niet demotiveren door onvoldoende's in het begin want er is nog genoeg tijd om ze op te halen. (ken genoeg mensen die halfweg het jaar 10 tekorten hadden en uiteindelijk gewoon overgingen). Vergeet ook alle groepsdruk van je klas die misschien stoer proberen te doen over slechte cijfers halen, geen huiswerk maken, want die mensen komen uiteindelijk ook alleen maar zichzelf tegen. Ook moet je onthouden dat je als je overgaat je eigen pakket gaat volgen, wat betekent dat je minder vakken hebt die je niet meer interesseren en ook meer kunt focussen (soort lichtje aan het einde van de tunnel haha).

xxx