Skip to main content

Auteur Topic: Spiraaltje

j

jasmina

Spiraaltje
OP: 31-05-2010, 21:59
ik heb nog een vraag, het gaat niet over innestellingsbloed, maar wel over zwanger worden enzo.

ik ben nu 15 en ik vroeg me af of ik een spiraal kan laten zetten??
zo ja, kan het zonder toestemming van mijn ouders, ik wil niet dat ze het weten


xx Jasmina
  • IP logged

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Re: Spiraaltje
#1: 31-05-2010, 22:42
Ik denk wel dat het kan, het is alleen de vraag of je huisarts hier bereid toe is op een dermate jonge leeftijd.

Een huisarts heeft zwijgplicht dus in principe moet je dit kunnen laten doen zonder dit eerst aan je ouders te vragen.

Persoonlijk denk ik dat je er veel beter aan doet ,om je eerst eens goed te laten informeren. Het spiraaltje lijkt erg mooi, maar kan heel vervelende bijwerkingen hebben. Ik heb verschillende vrouwen gesproken die er zoveel last van hadden dat ze het er na een week weer uit hebben laten halen.
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

K

Karian

Re: Spiraaltje
#2: 01-06-2010, 07:46
De inbreng van een spiraaltje schijnt ook bijzonder vervelend te zijn. Een vriendin van mij heeft het gedaan. Achteraf heb je er natuurlijk erg veel aan, maar je moet dan om de zoveel tijd (ik geloof een jaar of meer) het spiraaltje weer om wisselen voor een nieuwe. Er zullen dus verscheidene operaties plaats moeten vinden om hem te kunnen behouden voor een hele lange tijd.
Ik zou je eigenlijk aanraden de pil te blijven gebruiken en mocht je huidige niet werken, een lichtere of een zwaardere aan te vragen. Je kunt eventueel ook de prikpil gebruiken, die hoef je minder vaak in te nemen (om de twee, drie maanden moet je geloof ik een nieuwe halen) en die schijnen ook erg goed te werken.
  • IP logged

v

verkauft

Re: Spiraaltje
#3: 01-06-2010, 17:18
een dokter heeft zweigplicht dus je kan het wel bespreken zonder dat je ouders erachter komen. ik weet neit wat bijwerkingen zijn ofzo, al zou ik op jouw leeftijd er nog geen pakken maar iets anders gebruiken.
over het spiraal, het kan zijn dta je toestemming nodig hebt om het te laten zetten ofzo. en volgens mij zijn er ook geen operaties nodig om hem er uit te halen (erin gaat gewoon door de vagina)
mvg
verk
  • IP logged

K

Karian

Re: Spiraaltje
#4: 01-06-2010, 18:37
Hier wat informatie voor je in verband met het inbrengen en wat erbij hoort van een spiraaltje...

Het spiraaltje is een kunststof ankertje (24 tot 36 mm lang) dat in de baarmoeder wordt geplaatst om zwangerschap te voorkomen. Er zitten twee draadjes aan vast die uit de baarmoedermond hangen. Deze draadjes zijn nodig om het spiraaltje later weer te kunnen verwijderen. Bij het vrijen merken jij en je partner niets van het spiraaltje.
Na verwijdering van een spiraaltje kunt je snel weer zwanger worden. Spiraaltjes beschermen niet tegen seksueel overdraagbare aandoeningen.
Er zijn verschillende soorten spiraaltjes. De twee meest gebruikte soorten zijn het koperspiraaltje (met koperdraad omwikkeld) en het hormoonspiraaltje (dat het hormoon progestageen afgeeft). Beide spiraaltjes zijn heel betrouwbaar.

Meestal wordt het spiraaltje tijdens of vlak na de menstruatie ingebracht. Je bent dan zeker niet zwanger en het spiraaltje is direct betrouwbaar. Je gaat liggen met gespreide benen. Eerst wordt met inwendig onderzoek de ligging van uw baarmoeder gevoeld. Dan wordt het speculum (eendenbek) in de vagina ingebracht om de baarmoedermond goed te kunnen zien. De baarmoedermond wordt met een speciale tang vastgepakt. Met een staafje wordt de diepte van de baarmoeder gemeten. Dit kan een onaangenaam gevoel geven. Daarna wordt het spiraaltje via een dun hulsje naar binnen geschoven. Het hulsje wordt weer teruggetrokken en de draadjes worden op maat geknipt.

Na het inbrengen van een spiraaltje kun je je even duizelig voelen. Wanneer je je weer goed voelt, kun je direct naar huis. Het is verstandig om het die dag verder rustig aan te doen. Wanneer je van tevoren een pijnstiller hebt ingenomen helpt die nog een paar uur. Heb je geen pijnstiller ingenomen dan kun je dat - zo nodig - achteraf alsnog doen.
  • IP logged

j

jasmina

Re: Spiraaltje
#5: 02-06-2010, 19:58
na hoeveel tijd moet je weer een nieuwe halen?
een tante heeft dat en zij moet om de jaar volgens mij!!

zijn er ook andere dingen die je kunt doen zoals die spiraal om zwangerschap tegen te kunnen houden??
ik vind een condoom echt vervelend en ik doe niet aan de pil, dat wil ik gewoon niet!!
dus is er iets anders??
  • IP logged

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Re: Spiraaltje
#6: 02-06-2010, 20:18
De meest veilige methode om niet zwanger te worden is door geen seks te hebben.

Heeft ook absoluut geen bijwerkingen, hoef je niet voor naar de dokter.
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

v

verkauft

Re: Spiraaltje
#7: 02-06-2010, 20:38
meen je dat? ::)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anticonceptie#Methoden_van_anticonceptie
de methodes staan daar.
wat ik daar ook zag was dat 75% van de vrouwen een cyclus over houd van de hormoonspiraal, dat betekent dus als het goe is dat 25% geen cyclus meer heeft en onvruchtbaar word?
mvg
verk
  • IP logged

S

Samantha

Re: Spiraaltje
#8: 13-06-2010, 21:20
Het spiraaltje kun je zeker krijgen op je 15 alleen zijn de doktoren er niet zo kapot van. Omdat het zetten van een spiraal bij vrouwen die nog geen bevallingen hebben gehad zeer pijnlijk is. Nou heb ik hem zelf ook laten zetten 8 weken geleden( ben 16) Omdat ik last had van heel veel doorbraak bloedingen. Het zetten was echt heel pijnlijk en geen pretje om te liggen bij de gynecoloog. Want je eigen huisarts zal het niet doen bij je omdat je te jong bent. Daarbij moet je naar ongeveer 7 weken terug voor controle met een inwendige echo. Er zijn vrouwen die neit meer ongesteld worden naar het plaatsen van een spiraal zolang deze erin zit. dus als je hem eruit haalt komt het gelijdelijk aan weer terug maar het kan ook verminderen. Houd er wel rekening mee dat de eerste periode naar het zetten je bloedverlies heviger kan worden en ook constant kan blijven hangen. Er zijn veel bijwerkingen waar je last van kunt hebben. Mijn vriend en ik dachten zelfs dat ik alsnog zwanger was:O Ik had er echt teveel last van en heb hem uiteindelijk naar 7 weken eruit laten halen. Denk dus goed naar voor je er een laat zetten het is erg wennen voor je lichaam. Het verwisselen van de spiraal gebeurd om de 5 jaar. Als je nog wilt weten hoe het precies gedaan word kun je het me vragen door mail ofzo.

groetjes
  • IP logged

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Re: Spiraaltje
#9: 13-06-2010, 22:20
Het spiraaltje kun je zeker krijgen op je 15 alleen zijn de doktoren er niet zo kapot van.  Nou heb ik hem zelf ook laten zetten 8 weken geleden( ben 16) Omdat ik last had van heel veel doorbraak bloedingen.

Dit lijkt mij werkelijk uniek, een man die een spiraaltje laat plaatsen en last heeft van doorbraakbloedingen :D

Zal ik je geslacht aanpassen voor je ? Zelf kan je dit niet meer aanpassen namelijk.
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

 
SimplePortal 2.3.7 © 2008-2024, SimplePortal