Skip to main content

Auteur Topic: Stoppen met snijden, zelfbeschadiging, automutilatie

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010
Pas op! Het kan triggerend werken.

Er zijn veel jongeren (ook ouderen!) die zichzelf opzettelijk beschadigen. Ze hebben zo daar hun redenen voor, heel vaak omdat ze problemen hebben.
Automutilatie (zelfbeschadiging) is verslavend omdat er een stof in je hersenen vrijkomt: endorfine, die zorgt ervoor dat je je gelukkig voelt of euforisch.
Probeer iemand te helpen die zichzelf automutileert (beschadigd) om te stoppen door erover te praten met diegene bijvoorbeeld.
Als jij wilt stoppen met zelfbeschadiging bedenk dan waarom je wilt stoppen. (schijf het bijvoorbeeld in een reactie hieronder)
De reden waarom jij jezelf beschadigd is afhankelijk van de methode die erbij past om te stoppen met zelfbeschadiging.
Bijvoorbeeld: je beschadigd jezelf omdat je jezelf wilt straffen. Straf jezelf dan liever met een afwas of een vervelend klusje in huis die je moet doen of een grote schoonmaak.

Wat in ieder geval stap 1 om te stoppen met zelfbeschadiging is om te beseffen dat het gedrag niet gezond is. Misschien dat je stemmetjes in je hoofd krijgt: "Bij mij is het niet zo erg het is maar mijn huid." "Ik kras niet zo heel diep." "Het valt wel mee." Maar dat zijn allemaal stemmetjes om je verslaving in stand te houden.
Als je de neiging hebt om jezelf te beschadigen is je kwetsbaarheid aan het woord en niet jij.

Hier zijn nog wat tips:
- Mijdt gebeurtenissen die ervoor zorgen dat je jezelf gaat beschadigen!
- Schijf je gevoelens op in een dagboek.
- Laat koud water over je armen stromen. (dit zorgt ervoor dat je armen daarna een beetje gaan gloeien dat lijkt op automutilatie)
- Schrijf een positieve brief naar jezelf met alles wat je goed aan jezelf vindt!
- Kijk naar foto's toen je een baby was. Of maak foto's waar je heel gek op kijkt.
- Zeg positieve dingen tegen jezelf in de spiegel.
- Knijp hard in een stressbal.
- Zet muziek op die bij de stemming past. Let op! Als je je slechter gaat voelen door de muziek zet het dan direct af! Of: zet muziek op waar je blij van wordt\ kalmeert.
- Maak een kalender met allemaal stickers op de dagen dat je niet automutileerde.
- Praat er met iemand over. Zeg hoe je je voelt wat er in je omgaat waarom je jezelf wilt beschadigen.
- Zorg ervoor dat je niet alleen bent, ga bij je ouders zitten of bij vrienden, bel ze op klets met ze.
- Zoek afleiding ga sporten, eet chocolade (daarvan komt het stofje endorfine ook vrij in je hersenen!)
- Huil je gevoel eruit als je verdriet hebt. Mopper hardop, schreeuw of praat hardop.
- Sla tegen een boksbal of kussen.
- Koop een pop en maak die stuk door het gene te doen wat je altijd doet als je automutileert.
- Lees vrolijke dingen of schrijf vrolijke dingen.
- Zet harde muziek op en ga dansen.
- Benoem je gevoel. Ik voel me: ....... Omdat dat ernet gebeurd is.
- Maak een (moeilijke) woordpuzzel.
- Ga met rode viltstift over je huid en laat het eruit zien als wonden. (Niet in de wonden!!! en zorg ervoor dat het geen giftige viltstif is.)

Als die tips nog niet zo helpen en je kan je neiging niet meer onderdrukken dan kan je nog bijvoorbeeld in de plaats van een mes, ijsblokjes pakken en die tegen je pols houden (brengt geen littekens mee)
Je kan bijvoorbeeld ook een elastiekje tegen je pols aan slaan want daar krijg je ook geen littekens van.

Hier zijn nog wat sites die je kunnen helpen om te stoppen:
http://www.automutilatie-site.nl/
http://www.zelfbeschadigingondercontrole.nl/

Waarschuwing

In ieder geval raad ik iedereen af om ooit te beginnen met zelfbeschadiging! Het maakt alleen maar lelijker in de plaats van mooier.
Opgegeven moment ben je afhankelijk van de stof endorfine en je komt misschien nooit meer van de verslaving af!
Je krijgt er lelijke littekens van en heel veel mensen begrijpen het niet en die lachen degene die zichzelf beschadigd alleen maar uit.
Er word over het algemeen heel slecht omgegaan met zelfbeschadiging.
Je word ook vaak uitgemaakt voor: 'aandachtrekker', 'aansteller' of 'emo'.
Maar trek je er niks van aan, de mensen die jou voor dat alles uitmaken begrijpen het zelf helemaal niet.

Help ik heb littekens!

In de winkel is er littekencréme verkrijgbaar.
- Biodermal littekencréme deze créme mag je pas opsmeren als de wond dicht is.
- Calendulan créme: mag je opsmeren bij lichte verwondingen als de wond nog niet dicht is.

- Je kan naar de plastic chirurgie gaan om je littekens te laten verwijderen.
- Door te gaan zonnen of in de zee te zwemmen verdwijnen littekens ook meer.


Plaats bij de reacties hieronder geen  tips die zelfbeschadigend zijn. De tips die ik heb geplaatst zijn niet zelfbeschadigend.
  • IP logged
« Laatst bewerkt op: 07-05-2013, 22:57 door meisjegevoel »
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Goed stuk meisje, bedankt.
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

M

Myanna

Het is zeker goed stuk,
en ook goeie tips.
Alleen is het heel moeilijk om ermee testoppen.
Zelf sneed ik mezelf ook, mij is het wel gelukt om ermee testoppen.
Dus ik geloof dat iedereen het kan!
  • IP logged

f

femke

Ik heb vroeger ook zulke dingen gedaan,
het belangrijkste is van het aan iemand te vertellen. Dit is de eerste en belangrijkste stap
  • IP logged

_

_xDeb

waarom ik wil stoppen:
-ik wil geen reacties,wil niet dat het iemand ooit ziet
-ik wil geen littekens
-gewoon geen verslaving , ik had nooit gedacht dat zoiets echt zo hard verslavend is..

gisteren zei een meisje op school er iets over, dat deed echt pijn.
thuis heb ik een boksbal hangen, zal zeker de tip eens uitproberen

p.s dit is echt een heel goed topic !!

  • IP logged

G

Gabbo

ik heb zelf ook gedaan zo erg dat het leek op brandwonden.
Maar ik ben nou al bijna een jaar niet meer gedaan.
Maar de drang om het te doen word heel groot. Maar als ik het nog eens zou doen staat er veel dingen op het spel
  • IP logged

A

Ashley-16

Mijn nichtje weet niet hoe ze moet stoppen,ze snijd op der pols of hand.....volgens mij zit ze er ver in (sinds overlijden van gaar dierbaarste)
  • IP logged

C

Chanel

Ik heb je stuk gelezen , En k ga die tips van je proberen !
Maar , ikkan er neit met mensen over praten , zoals je al had gelezen ben ik daar niet goed in..
Dusja,

 :-*
  • IP logged

B

Boo

hey,
ik was een tijdje gestopt met snijden.
een goede vriend had me geholpen.
ik vind hem heel leuk.
maar nu heeft hij een vriendin waarmee hij van alles doet.
dat was afgelopen weekend ook.
ik kon het niet meer aan, en snee mezelf weer.
ik... ik baal er heel erg van.
maar ik kon niet anders  :(

maar ik ben wel heel bij met dit topic.
ik ga er zeker wat mee doen!!
SUPER BEDANKT!!
  • IP logged

  • ***
  • Oude Bekende
  • Berichten: 75
  • Vrouw - 27 jr
  • Aangemeld: jun 2011
ik ben twee maand gestopt met snijden maar ben sinds vandaag terug begonnen omdat ik probeerde stoppen met een vriend van me
het lukte me 2 maand ja maar de drang werd te groot dus ik begon weer want ik werd te agressief en mocht door mijn gedrag niet meer buiten naar mijn vrienden :(
dus ik ben maar terug begonnen snijden xs

groetjes Liin_
  • IP logged

m

maraa

@ Liin_
Hoe komt het dat je weer agressief werd? Komt dat door gevoel van controlleloosheid of iets? (hoeft natuurlijk niet te antwoorden als je niet wilt.
2 Maanden is al heel wat, echt waar. Zijn er andere dingen waar je agressie in kwijt kan? (misschien iets van drummen of ander muziekinstrument, gaan sporten, misschien zelfs mediteren)
Ik denk dat het het handigste is als je iets vind waar je je emotie in kwijt kan (al is het maar een beetje)
sterkte

xxx
  • IP logged

  • ***
  • Oude Bekende
  • Berichten: 75
  • Vrouw - 27 jr
  • Aangemeld: jun 2011
ik werd agressief omdat ik niet meer kon snijden enz maar het ging goed omdat ik me kon uitleven in het roken
maarja moest het telkens verstoppen voor mijn ouders want mag niet roken van hen xs
ik rook al meer dan een jaar en ik wil niet stoppen xs xx
ik ben moeten stoppen anders mocht ik hellemaal niet meer buiten uit huis maar af en toe rook ik eens van mijn vrienden xx
  • IP logged

m

meisjex

Hay,

Ik deed vroeger ook aan snijden, ik voelde me dik, vies en lelijk.
Als ik dan alleen thuis was, en ging douchen, sneed ik mezelf.
Voor alle meiden die zichzelf ook verwonden: 'HET HEEFT GEEN ZIN'
Ik ben bijna dood geweest, zovaak geprobeerd mijn aders door te snijden.
En wat had ik berijkt?
Geen vrienden meer over, ruzie in mijn familie, begon aan de drugs..
Geloof me, zelfbeschadiging gaat verder en verder..
stop, voor het te laat is.

Ik ben gestopt, om het aan een 'vriendin' te vertellen.
Nouja.. Vrienden was ik verloren, 'ex' - vriendin om zo te zeggen.
We zijn samen naar mijn mentor geweest.
Mijn ouders weten het, ik liep rond bij de psiegiater.
Nu ben ik zo slim om mezelf niet meer te snijden,
meiden of jongens, zoek hulp! Je bent niet alleen, nooit.

Groetjes meisje.  :-*
  • IP logged

x

xlyssa

Ik doe het ook, eerder meer maar nu steeds minder.
Ik probeer er vanaf te komen maar het lukt niet echt.
Bedankt voor de tips!
  • IP logged

L

Liss

vind dat dit topic wel een upje verdient..  ::)
  • IP logged

p

pandamoon

Wat is een upje ? haha
  • IP logged

L

Liss

Dat het topic weer omhoog moet:p
  • IP logged

p

pandamoon

ooooooohw dom kind ben ik haha
ik help je wel xd
  • IP logged

L

Liss

hahaahaha!

Mooi, samen kunnen we dit topic vullen,
is dat een goed teken?
  • IP logged

p

pandamoon

@liss
I guess so, de elastiekjesmethode werkt goed en gedachtes op schrijven gaat al steeds makkelijker
hihi
  • IP logged

P

Polizei

Ik ga ook stoppen. Samen met een vriendin van me die het ook doet. En mijn vriend weet er ook van, en wil dat ik mezelf geen pijn meer doe. Hij wil me helpen, maar weet niet hoe. Dus als iemand het wel weet hoe hij me kan helpen?

Verder ga ik ook het advies van het elastiekje opvolgen, bedankt!
  • IP logged

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010
@ Polizei

Die vriend kan je mogelijk helpen als je de neiging hebt om jezelf te beschadigen om er met jou over te praten zodat de neiging mogelijk weg gaat. Het beste kan je 3 telefoonnummers hebben die je dan kan bellen als je de neiging hebt om jezelf te beschadigen. Zo weet je bijna zeker dat er 1 persoon van die 3 opneemt. Je hoeft misschien niet gelijk over de neiging te beginnen maar kan ook als afleiding het over leuke dingen hebben.

Het beste kan je ook bij die vriend aangeven wat hij wel en niet moet doen als jij de neinig hebt jezelf te beschadigen.
  • IP logged
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

P

Polizei

@ Polizei

Die vriend kan je mogelijk helpen als je de neiging hebt om jezelf te beschadigen om er met jou over te praten zodat de neiging mogelijk weg gaat. Het beste kan je 3 telefoonnummers hebben die je dan kan bellen als je de neiging hebt om jezelf te beschadigen. Zo weet je bijna zeker dat er 1 persoon van die 3 opneemt. Je hoeft misschien niet gelijk over de neiging te beginnen maar kan ook als afleiding het over leuke dingen hebben.

Het beste kan je ook bij die vriend aangeven wat hij wel en niet moet doen als jij de neinig hebt jezelf te beschadigen.

Oke bedankt! :)
  • IP logged

R

Roy

M'n ex deed het ook, maar na 'n grote inzet is het me na 'n tijdje gelukt om d'r eraf te laten blijven. Ik begrijp de mensen die het doen, maar je lichaam verpesten vind ik zelf 'n beetje zonde.. :-[
  • IP logged

P

Polizei

Ik ben al 24 dagen clean. En mijn vriend controleert mij voortaan, vind ik fijner :)
  • IP logged

m

maraa

goedzo Polizei! Al bijna een maand! :)
Vind het knap van je en dat is wel een goede om je vriend je te laten controleren.
Hij is vast trots op je :)
  • IP logged

P

Polizei

Was hij ook toen hij geen nieuwe littekens vond :)
  • IP logged

I

In Medias Res

Ik ken ook nog twee manieren, projecten eigenlijk om te stoppen met zelfbeschadiging.
The Butterfly Project en #CutCakeNotWrists

The Butterfly Project: Wanneer je de neiging hebt om jezelf te beschadigen moet je een vlinder tekenen op de plaats waar je jezelf pijn wil doen. Die vlinder geef je dan een naam door die er onder, erin of gewoon de eerste letter van die naam erin te schrijven. Je mag jezelf dan niet beschadigen totdat die vlinder uit zichzelf weg is gegaan. Wanneer je jezelf toch pijn doet (eender waar op je lichaam) gaat die vlinder dood.
Als er iemand is die je helpt met het stoppen, kan je die een vlinder laten tekenen en er zelf zijn of haar naam in schrijven, die vlinders zijn extra speciaal.

#CutCakeNotWrists: Hier is het ook weer de bedoeling dat je op jezelf gaat schrijven. En daar kan je nu direct al mee beginnen. Je neemt een pen en tekent een hashtag op de plaats waar je jezelf normaal beschadigd, als dat op meerdere plaatsen is, kies je best de plaats waar je dat de laatste tijd het vaakst doet. Als je deze avond (ik ben nu wel 's nachts aan het schrijven, maar ik wou het even zo verwoorden voor de mensen die dit overdag lezen) jezelf niet beschadigd hebt, schrijf je een c achter je hashtag. Elke dag dat je jezelf niet beschadigd hebt, schrijf je de volgende letter van CutCake. Als je dan een week verder bent, zou je het dus volledig hebben en er #CutCake op je lichaam moeten staan. En dan ben je al een heel pak verder, want de eerste week is denk ik toch het moeilijkst. Dan kan je trots zijn en jezelf ergens mee belonen! Dat geld trouwens ook voor het Butterfly Project. Als de vlinder weg is en je jezelf geen pijn gedaan hebt, moet je maar eens goed gaan shoppen of een filmpje gaan kijken of een heel groot stuk taart eten of wat dan ook waar jij jezelf goed bij voelt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0umb_WksfnU[/youtube]
#CutCakeNotWrists is door deze held tot stand gekomen.

Ikzelf heb dat van #CutCakeNotWrists ook geprobeerd. Ik ben tot #Cut geraakt, de avond dat ik de c schreef, gebeurde er die nacht iets waardoor ik weer helemaal herviel. Als je het na drie en halve dag al hervallen kan noemen. Maar ik kan je wel zeggen dat ik elke avond dat ik wel een letter kon schrijven enorm trots op mezelf was. Dat gaf echt een gevoel van voldoening, van 'Hey, ik ben goed bezig, kijk, ik kan ook iets!' Het is zeker iets dat je moet proberen en hopelijk gaat het andere mensen wat beter af als mij.
Succes!
  • IP logged

p

pandamoon

Dat zijn best goede leuke tips.
  • IP logged

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010
Had deze vandaag gevonden:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dM1QLmtalbM[/youtube]
  • IP logged
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

P

Polizei

B-Mike - Baby don't cut  :-*
  • IP logged

x

xBlueberry

Pff.. Ik heb ook alles, en echt alles, geprobeerd om te stoppen, maar echt helemaal niks werkt.. En ik vind dat dit topic wel een up mag, duss..
  • IP logged

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010
Pff.. Ik heb ook alles, en echt alles, geprobeerd om te stoppen, maar echt helemaal niks werkt.. En ik vind dat dit topic wel een up mag, duss..
Heb je ook dingen van dit topic geprobeerd?
  • IP logged
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

x

xBlueberry

Heb je ook dingen van dit topic geprobeerd?
Ja, ik probeer nou die #cutcake , en opzich gaat het wel goed, maar die gedachte blijft, en dat is echt kjnbesnb ;).
  • IP logged

m

meemee22

Ik ben nogsteeds bezig met snijden. ik wil wel beginnen met allerlei zalfjes, maar ik ben alergisch voor de meeste zalfjes. wat nu??
  • IP logged

x

xBlueberry

Ik ben nogsteeds bezig met snijden. ik wil wel beginnen met allerlei zalfjes, maar ik ben alergisch voor de meeste zalfjes. wat nu??
Haha zelfde vraag, ik heb zalf van de kruidvat maar die werkt bij mij echt niet..
Iemand een goeie?
  • IP logged

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010
Ik ben nogsteeds bezig met snijden. ik wil wel beginnen met allerlei zalfjes, maar ik ben alergisch voor de meeste zalfjes. wat nu??

Op de verpakking kan je misschien kijken of je er allergies voor bent. Je kan de volgende creme's gebruiken: Calendula zalf\cremé, biodermal, Bio-oil,
Er was volgens mij ook een cremé met slakkenslijm die het zou kunnen verminderen.
Je kan ook meer in de zon gaan daardoor kunnen de littekens ook minder worden.

Als je bijv verwondingen heb kan je daarna beter schoonmaken dan word de kans kleiner op infecties en kan het wat mooier genezen.
Was wel eerst je handen voordat je aan de verwonding komt. Je kan de wond bijvoorbeeld schoonmaken met betadine.
  • IP logged
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

t

tessjee_

hii,

uhm duss ik snij mezelf en ik heb een soort stem in me hoofd die me verteld wat te doen en blah blah blah maar ik wil het niet maar doe het wel ik straf mezelf als ik wat fout doe of als ik teveel eet ofzo (ik heb btw een eetstoornis) maar het is hard weetje ik heb wel vriendinnen maar ik heb maar 2 echte vriendinnen ze zijn er altijd voor me en ik kan ook echt niet zonder ze maar het probleem is ze wonen allebei best ver weg maar okay hett gaat er gewoon om er is niemand die me helpt niemand die er altijd voor me is ik mis gwn uhm liefde denk ik? ik wil gwn iemand die me hierbij helpt die niet flipt als ik hem/haar vertel over wat ik allemaal mezelf wel niet aan doe.. maarja het zal wel
ik moest het gwn ff kwijt so here you go!

xx
  • IP logged

H

Hello

Ik ben vandaag ook begonnen met mezelf te snijden ik ben er helemaal niet trots op :( maar ik wil niet dat mijn ouders of vriendinnen het weten daarom gebruik ik het mesje van de plakband roller ofso iets dan gaat het na een half uurtje weer weg maar dan doe ik het altijd opnieuw en opnieuw... En kan er niet mee ophouden

(Sorry voor schrijffouten
  • IP logged

m

maraa

@tessjee_ sorry dat ik dit pas zo laat lees, dat niemand nog gereageerd heeft.
Je hoort een stem zeg je en je hebt eetstoornis heb je hulp hiervoor?
Hoe lang is dat al gaande eigenlijk?

Je wilt iemand in je buurt waar je altijd naar toe kan als ik het zo begrijp?
Is het iets om met een vertrouwenspersoon op school over te praten?
Hoe zit t in de klas, heb je klasgenootjes met wie je een vriendschap op kan bouwen (zonder dit alles te hoeven vertellen dat heeft veel meer tijd nodig natuurlijk)

Het komt over alsof je je heel erg alleen voelt klopt dit?
Als er iets is mag je gerust altijd pb sturen en wil ik mn best doen je te helpen,
maar denk wel dat t daarnaast belangrijk is banden met mensen die dichter bij je wonen aan te gaan.

@Hello: je hoeft geen sorry te zeggen, je bericht is prima te lezen.
Je bent pas 12 zie ik, en bent dus sinds vandaag begonnen.
Nu kan je nog stoppen ja het is moeilijk ja je wilt t gevoel terug, maar bedenk je goed het wordt steeds lastiger.

Heb je veel emoties in je die je lastig vind te uiten? Misschien is het voor jou een idee op een instrument te gaan bespelen of te gaan tekenen of te gaan schrijven.
In ieder geval iets waar je je emotie in kan uiten.

Als t echt te lastig wordt kan je proberen met elastiekje i.p.v. te snijden.
Je krijgt nog meer spijt als je ermee doorgaat.
Misschien is t wel belangrijk goed na te gaan waarom je dit doet. Je hoeft t nog niet tegen ouders of vriendinnen te zeggen, maar misschien kan je wel zeggen dat je je even niet zo goed voelt.
Daar is niets raars aan en dan zouden ze je daarmee kunnen helpen.

Je zit in een fase van veel verandering het is niet raar dat het soms te veel is,
maar het komt, je kan er echt nog vanaf komen en je zal je beter gaan voelen.
Ook voor jou geld je mag me altijd pb sturen, sterkte he!
  • IP logged

H

Hello

Dankje voor je tips ik ga ze zeker uitproberen
Maar ik ben mss nog maar 12 maar heb egt al een moeilijke jeugd gehad.
Ik werd al sinds ik klein was gepest door mijn broer niemand weet dat maar nu word het erger en erger hij spuwt zelf al eten waarop hij al gekouwt heeft in mijn gezicht,neemt drugs, moet niks doen van klusjes en als mn mama hem iets vraagt is hij weg en moet ik het doen. Dus eigenlijk ik moet alles doen
  • IP logged

t

tessjee_

@blackroses hmm  ik denk dat het ik nu ongeveer 3 jaar last heb van een eetstoornis maar het is gelukkig niet zo heel erg omdat het me altijd wel gelukt is het een beetje in de hand te houden maar ik kom kom er maar niet vanaf. ik heb heel veel vriendinnen die het weten maar ze wonen allemaal bedt wel verweg dua ik Ir hun haast nooit en het gaat nu eigenlijk wel iets beter ik heb met 2 vriendinnen een deal gemaakt dat ik in 2-3 maanden 4 kilo aan moet komen en proberen te stoppen met snijden en als dat lukt gaan ze geen hulp voor me zoeken en als het niet lukt zoeken ze wel hulp voor me wat ik absoluut niet wil want ik praat er liever met hun over dus ik ga heel hard me best doen :) maar bedankt voor het reageren :)

X
  • IP logged

t

tessjee_

 Wow sorry veel spelfouten heb een nieuwe tel hahah
  • IP logged

m

maraa

@ Hello: hoe gaat het nu, inmiddels al iets beter? Al verandering in de situatie, kan je er met iemand over praten? Kan je het er met je moeder over hebben?

@ Tessjee_: Wat goed zeg! Echt super dat je er zo met je vriendinnen over praat en dat ze je zo helpen en steunen. Toch denk ik dat wat extra hulp niet verkeerd zou zijn. Maar vind dat je het al goed doet zo. Houd vol!
  • IP logged

p

pukjuh

super goed stuk, ik heb er zelf ook last van.
ik kwam er achter dat ik niet alleen mezelf er pijn mee deed, maar vooral de mensen om me heen, met name mijn moeder en me beste vriendin.
ik sneed mn arm en been en dan bijna elke dag.
ik heb het nu al ongeveer 3 weken niet gedaan en ik merk dat dat een hele opluchting is voor de mensen om me heen!
ik kan nu echt wel trots zijn, ik hoop dat ik dit zo vol kan houden :)
ik probeer gwn zoveel mogelijk van het leven te genieten van het leven!
xxx pukjuh
  • IP logged

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010
@Pukjuh

Bedoel je dat doordat je jezelf sneed mensen dat moeilijk vonden en daarom pijn hadden? Ik snap dat idd wel.
Wat goed dat je al zolang niet gesneden hebt :) Daar kan je inderdaad wel trots op zijn :)
  • IP logged
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

M

Madeliefjuhh

Het is hier volgens mij een beetje verlaten maar ja... Ik wil dit touche ven kwijt.
Ik ga vanavond beginnen met het #cutcake project. Ik hoop dat het werkt, want ik ben wel echt verslaafd zeg maar. Mijn vriendinnen zeggen dat ik hulp moet zoeken, maar ik wil dat liever niet face to face. Dus dat mensen echt zien dat ik het ben.
Liever op internet op anoniem. Dus dat ga ik nu proberen.
  • IP logged

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Welkom hier.

Zo stil is het toch niet ? Gisteren vier berichten' vandaag tot nu toe drie.

Sterkte
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 173
    • Tumblr
  • Vrouw - 27 jr
  • Aangemeld: jun 2014
Het is hier volgens mij een beetje verlaten maar ja... Ik wil dit touche ven kwijt.
Ik ga vanavond beginnen met het #cutcake project. Ik hoop dat het werkt, want ik ben wel echt verslaafd zeg maar. Mijn vriendinnen zeggen dat ik hulp moet zoeken, maar ik wil dat liever niet face to face. Dus dat mensen echt zien dat ik het ben.
Liever op internet op anoniem. Dus dat ga ik nu proberen.

Heel goed dat je aan dat project begint, ik hoop dat het je gaat helpen! Als dat niet lukt, is het wel verstandig om hulp te zoeken. Het is veel makkelijker dan je denkt, de mensen met wie je gaat praten zijn professionals. Het is hun baan om mensen als jou te helpen, het is wat ze graag doen, anders hadden ze wel een andere baan gekozen. Ze zien je niet als raar of zwak of aanstellerig. Soms heb je iemand anders nodig om je te helpen, omdat het jou niet lukt.

Sterkte!
  • IP logged

M

Madeliefjuhh

Heel goed dat je aan dat project begint, ik hoop dat het je gaat helpen! Als dat niet lukt, is het wel verstandig om hulp te zoeken. Het is veel makkelijker dan je denkt, de mensen met wie je gaat praten zijn professionals. Het is hun baan om mensen als jou te helpen, het is wat ze graag doen, anders hadden ze wel een andere baan gekozen. Ze zien je niet als raar of zwak of aanstellerig. Soms heb je iemand anders nodig om je te helpen, omdat het jou niet lukt.

Sterkte!

Dankje. Ik vind het wel moeilijk om hulp te vragen.
Ik had een paar jaar geleden last van slaapproblemen en een angststoornis (angststoornis heb ik nog steeds), en toen ben ik ongeveer een jaar naar een psycholoog gegaan. Ik voelde me er toch niet fijn om.

Morgen avond kan ik de # zetten, want ik had mezelf weer gesneden... Ik wilde ook liever in het weekend beginnen dus :-)
  • IP logged

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010

Morgen avond kan ik de # zetten, want ik had mezelf weer gesneden... Ik wilde ook liever in het weekend beginnen dus :-)
Als je verwondingen heb moet je er trouwens nooit vlak bij de wond schrijven met pen hier kan je bloedvergiftiging van krijgen.

Als ik met pen op mijn huid schrijf weerhoud me dat ook op die plek te snijden aangezien je daar dus die vergiftiging van kan krijgen.
  • IP logged
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

G
  • ***
  • Oude Bekende
  • Berichten: 84
  • Vrouw - 23 jr
  • Aangemeld: nov 2014


-Gewooneenmeisje
  • IP logged
« Laatst bewerkt op: 22-02-2015, 23:48 door Gewooneenmeisje »

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010
@gewooneenmeisje:
Ik heb je een Pb gestuurt. Ik hoop dat ik je kan helpen.
Kan je me meer vertellen over de moeilijke periode (via pb)?

Xx
  • IP logged
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

M

Madeliefjuhh

Het lukt me echt niet om te stoppen. Zondag avond heb ik mezelf heel veel gesneden. Mijn moeder heb ik nog niet gehoord over de doorverwijzingsbrief, dus dat ga ik vanavond nog maar een keer vragen.
  • IP logged

G
  • ***
  • Oude Bekende
  • Berichten: 84
  • Vrouw - 23 jr
  • Aangemeld: nov 2014

Gewooneenmeisje
  • IP logged
« Laatst bewerkt op: 22-02-2015, 23:47 door Gewooneenmeisje »

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010
Als de tips hier niet helpen kan je misschien toch overwegen therapie te volgen.

Ik ga zelf DGT doen wat destructief gedrag moet laten afnemen. (ook Borderline-klachten)

Heb je trouwens een diagnose of iets? (mag ook via andere wegen vertelt worden)

Xx

  • IP logged
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

  • *****
  • Meester Lid
  • Berichten: 608
  • Vrouw - 29 jr
  • Aangemeld: okt 2010
Ik heb vandaag ook besloten te stoppen met snijden. Eerst zag ik het 'nut' er nog van in... Als ik eerlijk ben nu niet echt meer...
Mijn gedachtes waren de oorzaak ervan. Als ik in gedachtes had dat ik moest snijden leek het alsof ik er niet onderuit kwam. Nu weet ik dat die gedachtes er zijn en vind het van mezelf maar een vreemde wijze van denken.
Sowieso ga ik beginnen met DGT daar waar je 1 jaar lang (of langer) niet snijden of andere vormen doen van zelfbeschadiging mag doen. Of ik onder de andere vormen uitkom weet ik niet.
Nouja... Maar hopen dat ik dan gelijk genezen ben lol. Heb altijd stemmingswisselingen maar ben al blij dat het sowieso beter gaat haha :P
  • IP logged
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

  • ***
  • Oude Bekende
  • Berichten: 75
  • Vrouw - 27 jr
  • Aangemeld: jun 2011
ondertussen  ben ik al 2 jaar gestopt !!
en ik ben heel blij.
ik ben kunnen stoppen doordat ik een super leuke jongen heb leren kennen dat is mijn lief geworden
ondertussen al 2 jaar gelukkig samen! :)

groetjes Liin_
  • IP logged

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Hey Linn,

Wat goed om te horen.
Ik heb vaker gehoord dat een meisje er makkelijke mee kon stoppen wanneer ze een vriend kreeg.
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

  • ***
  • Oude Bekende
  • Berichten: 75
  • Vrouw - 27 jr
  • Aangemeld: jun 2011
hey Happy_Man

ik die periode dat ik het wel nog deed had ik ook een vriend waar ik twee jaar samen met was
maar die behandelde mij echt heel slecht.. oa slaan en verwondingen enz
maar nu heb ik iemand die mij nooit pijn zou kunnen doen en die er altijd voor me is wat er ook gebeurd (:

groetjes Liin_
  • IP logged

D
  • *
  • Nieuwe bekende
  • Berichten: 6
  • Vrouw - 22 jr
  • Aangemeld: jan 2018
Ik ben 5 jaar geleden een keer begonnen, toen was het nog niet zo heftig en heb ik het vaker langere tijden niet gedaan. Sinds 2 jaar ongeveer doe ik het weer meer door een aantal dingen die zijn gebeurt. Eerst deed ik het met een passer, nu zijn het echt mesjes geworden. Ik heb het een goede vriend vertelt en hij helpt me heel erg. Ik deed het vaak 2x per week, toen 4 weken niet, toen 7 weken niet, toen 6 weken niet, en nu ook al weer een maand of 2 niet. Maar de neiging is er nu heel erg, en ik krijg het niet uit mn hoofd. Hij moedigt me aan om vol te houden en het niet te doen. Hij is echt heel lief. Alleen nu heeft hij het gevoel dat als t gebeurt het ook aan hem ligt omdat hij mij dan niet heeft kunnen helpen. Ik weet niet hoe ik dit uit zn hoofd moet praten, want op deze manier voel ik me ook weer schuldig.
en hoe kom ik van het gevoel af? Op andere manieren afreageren zoals slaan of sporten werkt niet en ik weet dat het slecht is en je er lelijke littekens van krijgt, maar de neiging is echt heel groot en ik weet niet hoelang ik het nog volhou voordat ik dr niet meer tegen kan vechten en toegeef.
  • IP logged

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Hallo Dunno, in de eerste plaats van harte welkom hier op het forum.

Wat sterk van je dat je inziet dat je een serieus probleem hebt en dat je om hulp durft te vragen.
Problemen met automutilatie staan over het algemeen niet op zich, daar is bijna altijd een aanleiding voor.
Dit kan een zeer laag zelfbeeld zijn, een groot gebrek aan zelfvertrouwen, geen veilig gevoel thuis, weinig belangstelling in de huiselijke sfeer en zo kan ik er nog wel een aantal noemen.

Ik denk dat het heel lastig is om van deze gevoelens af te komen, het belangrijkste is denk ik dat je iemand hebt bij wie je terecht kunt, bij wie je even kunt ventileren wanneer het je weer even te veel wordt.
Goed ook dat je andere manieren geprobeerd hebt. Heb je het ook al met een beloningsmethode geprobeerd ? Volgens mij zijn er verschillende voor auto-mutilanten.

Wanneer je behoefte hebt aan een klankbord zonder meteen alles hier op het forum te plempen mag je mij een privebericht sturen.

Bij je profiel stond geen geslacht. Aangezien dit iets is dat meestal een probleem is van meisjes ben ik zo vrij geweest om dit zo aan te passen in je profiel. Klopt dit niet dan mag je het mij laten weten.
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

G
  • ***
  • Oude Bekende
  • Berichten: 84
  • Vrouw - 23 jr
  • Aangemeld: nov 2014
Hey Dunno,

Wat naar te lezen dat je moeite hebt met zelfbeschadiging en de neiging tot. Zelf heb ik dit ook heel erg.
Wat bij mij meestal wel werkt, is het zijn onder mensen. Niet per se te praten over dingen, maar bij mij zakt de neiging tot zelfbeschadiging dan wel een beetje. Wat ook kan helpen is in plaats van met mesjes, met een stift over je huid gaan.

Uiteraard is het ook prettig als je over de aanleiding van de zelfbeschadiging (die er meestal wel is) kunt praten met iemand. Dit kan zijn met een vriend/vriendin, ouder, familielid, hulpverlener, mentor of iemand van dit forum als het met iemand goed klikt.
Een tip van mijn psycholoog is geweest al mijn mesjes uit mijn kamer te halen. Hier raakte ikzelf van in paniek, maar misschien kan het jou helpen. Een andere tip van haar was om voor mezelf de voordelen en nadelen op papier zetten en deze bij me houden. Wanneer de drang dan hoog wordt, kijk ik op het papier en kan ik feitelijk de voor- en nadelen afwegen. Dit hielp mij omdat de nadelen veel erger waren dan het ene moment van opluchting na de automutilatie.

Wat betreft je goede vriend; ik heb ook een vriendin gehad die zich schuldig ging voelen als ik mezelf wat aandeed. Je kunt het niet uit hun hoofd praten, omdat het hun gevoel is. Je kunt hem natuurlijk wel duidelijk maken dat hij jou heel erg helpt en dat het niet aan hem ligt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Mocht je nog iets willen weten, vraag het gerust hier of via een privé bericht!

Liefs, gewooneenmeisje
  • IP logged

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Eventjes heel erg off-topic

Gewooneenmeisje, wat leuk om je weer eens te zien.
Gaat het bij jou nu iets beter ?
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

G
  • ***
  • Oude Bekende
  • Berichten: 84
  • Vrouw - 23 jr
  • Aangemeld: nov 2014
Hai Happy Mann,

Ik dacht "laat ik weer eens komen buurten" ;)
Het gaat absoluut niet goed, maar rotslecht is ook net te. Ik heb wel al 86 dagen niet aan automutilatie gedaan en ik ben gestopt met roken dus das allemaal leuk en aardig allemaal haha
  • IP logged

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Ik zoek je nog eventjes op ;)
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

D
  • *
  • Nieuwe bekende
  • Berichten: 6
  • Vrouw - 22 jr
  • Aangemeld: jan 2018
Hoi allemaal,
dankjewel voor de reacties,
Ik heb het uiteindelijk toch gedaan, ookal wist ik dat dit niet de oplossing was.
Ik ga voor mezelf nu doelen stellen, als ik deze heb behaald beloon ik mezelf met kleine dingen die ik graag wil.
Ik heb alle mesjes en evt andere scherpe dingen uit mn kamer gehaald, zodat ik er niet steeds aan wordt herinnerd.

Het is fijn om te zien dat je niet alleen bent op zo'n moment. Dit klinkt misschien heel verkeerd, en ik vind het echt vervelend voor iedereen die met hetzelfde probleem als ik te kampen heeft, maar het geeft steun dat we elkaar hier kunnen helpen.

Mijn vriend, die overigens ook mijn beste vriend is, weet van alles af, alleen heeft een schuld gevoel. Het word wel minder omdat hij er meer bij stil probeert te staan dat hij trots op me is omdat ik wel echt mn best doe en er voor open sta om vanalles te proberen om ervan af te komen. Hij zegt ook vaak dat ie trots is op me en dat we er samen wel gaan komen. Hier geloof ik zelf ook wel in, tenzij ik er echt flink doorheen zit, dan zakt alle moed me in de schoenen. Zijn vertrouwen en steun geeft mij ook meer motivatie om ervoor te zorgen dat dit stopt en ik me beter ga voelen.

Ik heb nu echt het gevoel dat ik veel te zeikerig of sentimenteel bezig ben, maar voor het geval iemand dat vind raad ik je aan gewoon lekker door te scrollen, maar alsnog dankjewel voor het lezen en dat ik goed opgevangen wordt binnen dit forum :)
  • IP logged

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Ik heb nu echt het gevoel dat ik veel te zeikerig of sentimenteel bezig ben, maar voor het geval iemand dat vind raad ik je aan gewoon lekker door te scrollen

Ik dacht ik ga wel doorscrollen maar er stond niets meer onder  8)
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

G
  • ***
  • Oude Bekende
  • Berichten: 84
  • Vrouw - 23 jr
  • Aangemeld: nov 2014
Hoi allemaal,
dankjewel voor de reacties,
Ik heb het uiteindelijk toch gedaan, ookal wist ik dat dit niet de oplossing was.
Ik ga voor mezelf nu doelen stellen, als ik deze heb behaald beloon ik mezelf met kleine dingen die ik graag wil.
Ik heb alle mesjes en evt andere scherpe dingen uit mn kamer gehaald, zodat ik er niet steeds aan wordt herinnerd.

Het is fijn om te zien dat je niet alleen bent op zo'n moment. Dit klinkt misschien heel verkeerd, en ik vind het echt vervelend voor iedereen die met hetzelfde probleem als ik te kampen heeft, maar het geeft steun dat we elkaar hier kunnen helpen.

Mijn vriend, die overigens ook mijn beste vriend is, weet van alles af, alleen heeft een schuld gevoel. Het word wel minder omdat hij er meer bij stil probeert te staan dat hij trots op me is omdat ik wel echt mn best doe en er voor open sta om vanalles te proberen om ervan af te komen. Hij zegt ook vaak dat ie trots is op me en dat we er samen wel gaan komen. Hier geloof ik zelf ook wel in, tenzij ik er echt flink doorheen zit, dan zakt alle moed me in de schoenen. Zijn vertrouwen en steun geeft mij ook meer motivatie om ervoor te zorgen dat dit stopt en ik me beter ga voelen.

Ik heb nu echt het gevoel dat ik veel te zeikerig of sentimenteel bezig ben, maar voor het geval iemand dat vind raad ik je aan gewoon lekker door te scrollen, maar alsnog dankjewel voor het lezen en dat ik goed opgevangen wordt binnen dit forum :)

Ik herken wat je zegt hoor, iemand die het zelf meemaakt, reageert heel anders dan iemand die erbuiten staat! Het is meer dat zij je wel willen helpen maar alles heel erg op zichzelf betrekken, terwijl wij weten dat het niet onze schuld is, omdat wij allemaal weten dat het niemands schuld is.
  • IP logged

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Ik hoop toch dat ik na 4 jaar een relatie gehad te hebben met een heel lief meisje dat auto-mutileerde wel een heel klein beetje weet hoe het werkt.
Ik zeg niet dat ze het na die 4 jaar niet meer deed maar het was vele malen minder en minder ernstig dat toen ik haar pas leerde kennen.

Ondanks dat er een groot leeftijdsverschil was tussen ons heeft ze haar relatie met mij, mede hierdoor, als bijzonder waardevol ervaren.
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

  • *****
  • Global Moderator
  • Meester Lid
  • Berichten: 1.833
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
Hoe is het nu met Rachel ?
Kan je jezelf nog een beetje beheersen ?
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

x
  • *
  • Nieuwe bekende
  • Berichten: 3
  • Vrouw - 31 jr
  • Aangemeld: mrt 2018
Wat is Automutilatie of Zelfbeschadiging
Automutilatie of zelfverwondend gedrag is het moedwillig direct beschadigen van lichaamsweefsel, zonder bewust uit te zijn op zelfdoding. Het komt vooral voor bij mensen met een borderline stoornis, maar ook bij mensen met andere persoonlijkheidsstoornissen. Zelfbeschadiging heeft op korte termijn nogal eens positieve gevolgen (ontspanning, gevoel van controle, weer voelen dat je leeft, afname van negatieve gevoelens). Maar op de lange termijn zijn de gevolgen negatief: blijvende schade in de vorm van littekens, maar tevens ook zelfhaat, gevoelens van schuld, zwakte of waardeloosheid. Ook bestaat het gevaar van een vicieuze cirkel waarbij de zelfbeschadiging elkaar opvolgen. Het is dan ook belangrijk om te stoppen met zelfbeschadiging .

Betekenissen van Zelfbeschadiging
- Ontlading van spanning
- Uiting van woede of verzet
- Boeten, zelfbestraffing
- Vermindering van negatieve gevoelens als leegte, onbestemde angst, spanning, depressie of woede
- Doorbreken van vervreemding, afwezigheid, weer contact maken met het eigen lichaam;
reactie op depersonalisatie en dissociatie
- De pijn verdragen als teken van macht en controle
- Communiceren dat er iets ernstigs aan de hand is; vraag om hulp en aandacht
- Het opvullen van innerlijke leegte, verdrijven van eenzaamheid

Forum
Sinds kort is er door mezelf een nieuw forum opgericht voor zowel lotgenoten als omstaanders die te maken hebben met Automutilatie of Zelfbeschadiging. Op dit forum kan je met al je vragen terecht maar net evengoed je verhaal kwijt of in alle anonimiteit een dagboekje bijhouden.

Je kan het forum vinden via: https://www.zelfbeschadiging.be
  • IP logged
« Laatst bewerkt op: 24-03-2018, 21:54 door Happy_Man »

 
SimplePortal 2.3.7 © 2008-2024, SimplePortal