Skip to main content

Auteur Topic: Borderline

• Meester Lid
  • Aliit ori'shya tal'din
  • Man - 29 jr
  • Aangemeld: jun 2013
Borderline
OP: 01-06-2013, 22:38
Beste persoon die dit leest,

ik zit met een probleempje, mijn vriendin/ex heeft borderline en ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan. Haar thuis situatie is voor zo ver ze mij dingen heeft vertelt gewoon fucked up (de dingen die ik weet zijn gewoon shit en ze zegt dat er nog veel meer aan de hand is) en met haar gaat het ook gewoon niet goed. Officieel gezien is ze me ex omdat ze het heeft uitgemaakt omdat ze borderline heeft en het bij haar thuis niet goed gaat, maar ze vindt me nog steeds leuk. Als iemand tips heeft hoe ik hier mee om moet gaan hoor nouja lees ik het graag.

Gr. Paulus
  • IP logged

B
  • Oude Bekende
  • Vrouw - 25 jr
  • Aangemeld: mei 2013
Re: Borderline
#1: 02-06-2013, 07:39
Sorry als ik een domme vraag stel maar wat is een borderline?
Ik ben niet zo slim in die dingen :-[
  • IP logged

• Global Moderator
  • Meester Lid
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
#2: 02-06-2013, 08:42
Sorry als ik een domme vraag stel maar wat is een borderline?
Ik ben niet zo slim in die dingen :-[

Geeft niets Anoniem, op jouw leeftijd hoef je nog niet alles te weten.

Borderline is een psychische aandoening, in dit geval een persoonlijkheidsstoornis. Dit gaat vaak gepaard met grote stemmingswisselingen.
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

• Meester Lid
  • Aliit ori'shya tal'din
  • Man - 29 jr
#3: 02-06-2013, 09:21
file:///D:/Stichting%20LEVEN%20met%20Borderline%20-%20door%20Ervaring%20Deskundig.htm

hier staat uitgelegt wat borderline inhoud voor de mensen die het willen weten
  • IP logged

• Meester Lid
  • Vrouw - 30 jr
  • Aangemeld: okt 2010
#4: 02-06-2013, 16:09
@blijf liever anoniem:

Borderline is een persoonlijkheidsstoornis en nu de DSM 5 er is is de stoornis herzien met een nieuwe lijst met symtomen:
- Stemmingswisselingen
- Zelfbeschadiging en of zelfmoordpogingen of dreigen met zelfmoord.
- Angst voor afwijzing en verlating.
- Angstgevoelens en nervositeit, gespannen. Zorgen maken over het verleden en bang voor toekomstige negatieve ervaringen.
- Laag zelfbeeld
- Depressief voelen
- Vijandigheid: prikkelbaar, geagiteerd, onvriendelijk, onbeschoft, nors, of naar. Reageert boos op kleine incidenten en lichte beledigingen.
-Agressief
- Impulsief, leven van dag tot dag.
- Neiging tot dissociatie: De omgeving als onwerkelijk ervaren of vreemd ervaren. Het besef van tijd kwijt zijn. Op de automatische piloot dingen ondernemen.

Geen een borderliner is hetzelfde bij persoon tot persoon verschillende de symtomen dus elke persoon is anders.

@paulus kan je precies omschrijven wat ze dan doet en waardoor het allemaal fout gaat?
Heeft ze van iemand hulp?
  • IP logged
Als je een probleem hebt wil ik je graag helpen.

• Meester Lid
  • Aliit ori'shya tal'din
  • Man - 29 jr
#5: 02-06-2013, 17:23
wat ik weet is dat ze nu bij haar vader woont, die vent is vaag. Ik weet van haar vader dat hij veel drinkt en vaak boos is en dreigt, dat is alles wat ze mij wil vertellen (ze zegt dat er meer speelt, maar ik weet al teveel zegt ze). Ze heeft hulp, ook een diagnose waar ze van plan is iets mee te doen... deels voor mij. Ik weet dat ze een jaar lang heeft gesneden en twee keer geprobeerd heeft zelfmoord te plegen. Ze gaat als het goed is bij haar moeder wonen. Ik hoop dat het dan beter met haar gaat. Soms reageert ze ook een week niet op mijn berichten, ze leest ze dan ook niet en de week erna praat ze weer tegen me.
  • IP logged

• Meester Lid
  • Vrouw - 30 jr
#6: 02-06-2013, 21:21
Hoi,

Hoe zou je haar moeder omschrijven qua persoonlijkheid?
Hoe kwam het dat zichzelf beschadigde? Weet je misschien wat voor emoties er achter schuilde?
Richt ze haar emoties meer naar binnen? (schadelijk voor zichzelf) Of naar buiten? (schadelijk voor omgeving)
Heeft ze ook last van woede-aanvallen? Of heeft ze mogelijk last van verdriet?
Wat was de reden dat ze zelfmoordpogingen had gedaan?

meisjegevoel
  • IP logged

• Meester Lid
  • Aliit ori'shya tal'din
  • Man - 29 jr
#7: 03-06-2013, 07:20
Haar moeder heb ik nooit ontmoet ik weet alleen dat ze het beter met haar moeder kan vinden dan met haar vader. Ik weet niet waarom ze is gaan snijden, dat heeft ze me nooit verteld. Haar emoties richt ze vooral naar binnen, soms sluit ze zich ook compleet af van haar omgeving. Dat is ongeveer een jaar geleden gebeurd, toen had ze met bijna niemand meer contact. Ik weet niet of ze last heeft van woede aanvallen, ik heb het zelf nooit meegemaakt in ieder geval. 1 van de redenen dat ze zelfmoord probeerde te plegen was omdat ze zich klote voelde en niemand er voor haar was, zelfs haar ouders niet. Uiteindelijk kwam een docent van haar erachter en ze hielp haar ook maar uiteindelijk heeft ze toen toch geprobeerd zelfmoord te plegen. Dankzij haar docent leeft ze nu nog, die belde haar op het moment. De andere keer weet ik niet, ik weet alleen dat ze toen in het ziekenhuis heeft gelegen.
  • IP logged

• Meester Lid
  • Vrouw - 30 jr
#8: 03-06-2013, 07:51
Hey,

Misschien dat het inderdaad wat beter gaat als ze naar haar moeder gaat. Kan je haar misschien alsnog vragen waarom ze zichzelf sneed? Heeft ze ook weleens last van dissociatieve klachten?
Mensen met borderline voelen zich vaak eenzaam. Heeft ze ook last van een gevoel van leegte?

Als je het nog aankan kan je zeggen dat ze altijd contact met jou kan opnemen wanneer ze wilt zodat je haar kan helpen. Probeer er wel je eigen grenzen in aan te geven.
  • IP logged

• Meester Lid
  • Aliit ori'shya tal'din
  • Man - 29 jr
#9: 03-06-2013, 09:27
Ik zou die dingen graag willen vragen, maar ze heeft de afgelopen twee weken al niet op mijn berichten gereageerd. Ik heb tegen haar gezegd dat ik er altijd voor haar ben en dat ze me altijd kan bellen. Alleen wat zijn dissociatieve klachten?
  • IP logged

• Global Moderator
  • Meester Lid
  • Vraagbaak
    • www.liefdesvragen.nl
  • Man - Leeftijd jr
  • Aangemeld: nov 2009
#10: 03-06-2013, 10:08
Alleen wat zijn dissociatieve klachten?

@blijf liever anoniem:
- Neiging tot dissociatie: De omgeving als onwerkelijk ervaren of vreemd ervaren. Het
  • IP logged
Zit je met een vraag of probleem die je niet op het forum durft te plaatsen, stuur mij dan gerust een privé bericht.

• Meester Lid
  • Vrouw - 30 jr
#11: 03-06-2013, 12:38
Alleen wat zijn dissociatieve klachten?

Even een uitgebreide beschrijving van dissociatie:
Dissociatie is een toestand waarin bepaalde gedachtes, emoties, waarnemingen of herinneringen buiten bewustzijn worden geplaatst en tijdelijk niet oproepbaar zijn.

Dit gebeurd bij veel mensen als ze aan iets traumatisch herinnert worden zodat ze niet overweldigd worden door emoties. Het is dus een soort van bescherming van jezelf.

Als je iemand ziet die dissocieert dan zie je die persoon voor zich uit staren en de persoon reageert meestal op niks\ of mompelt dingen of reageert op de automatische piloot.
Meestal schrik je daarna een soort van wakker terwijl je al wakker was. Dan ben je dus meestal uit de dissociatie.

Dissociatie houd ook vaak verband met depersonalisatie of derealisatie.
Bij depersonalisatie ervaar je jezelf als onecht of vreemd. Je handen lijken bijvoorbeeld niet van jou als je in de spiegel kijkt lijkt je een onbekende te zien.
Bij derealisatie ervaar je de omgeving als onecht of vreemd. Bijv de stoelen en tafels lijken verder weg terwijl dat dichtbij staat. Iets lijkt groter of kleiner. Bepaalde dingen zien eruit als 2D.
  • IP logged

• Meester Lid
  • Aliit ori'shya tal'din
  • Man - 29 jr
#12: 03-06-2013, 13:11
Zo ver ik weet heeft ze dat niet, maar ze vertelt mij niet alles.
  • IP logged

• Meester Lid
  • Vrouw - 30 jr
#13: 03-06-2013, 15:20
Hoe komt het trouwens dat ze soms 1x in de 2 weken reageert of 1x in de week?
Is dat omdat ze zich dan van iedereen afsluit zoals je net zei of is dat om een andere reden?
  • IP logged

• Meester Lid
  • Aliit ori'shya tal'din
  • Man - 29 jr
#14: 03-06-2013, 18:56
ik weet niet waarom ze dat doet, volgens mij negeert ze op dat moment alleen mij. Maar na een week ofzo doet ze weer normaal tegen me, alsof het nooit gebeurt is
  • IP logged

SimplePortal 2.3.7 © 2008-2025, SimplePortal